– Noen av satsingene våre har vært skuffende, men vi har likevel opplevd vårt åttende år på rad med vekst, uttalte administrerende direktør i TVNorge, Harald Strømme, da han torsdag presenterte kanalgruppens høstprogram.
Direktøren var altså tidlig ute med å innrømme at flere av kanalen nyvinninger, så vel som gamle travere, ikke gikk så bra som ventet. Blant dem «Hvem kan slå Aamodt og Kjus», samt talkshow-fiaskoen «Anne-Kat».
Les også:
Lukter TV2-svetten
Etter å ha blitt kjøpt opp av SBS Discovery har imidlertid mediehuset fått større markedsandeler. Det har gjort Strømme kamplysten.
– Vi har fått større muskler og enda flere sterke merkevarer. I kampen om seerne under 50 år kjenner vi nå lukten av svette fra TV 2-gruppen like foran oss. Det vekker ny sult i en TV-familie som stadig vokser. Vi vet at kampen mot storebror blir knallhard, men vi har svært langsiktige mål med vår satsning, sier Strømme.
Les også:
Når man snakker om «krigen» mellom TV2 og TVNorge er det viktig å holde tunga rett i munnen. Grunnen er at de to mediehusene ikke snakker helt samme språk.
Storebror fortsatt størst
Hvis man ser på det første punktet, er det ikke noen tvil om at SBS Discovery nærmer seg TV2. Ifølge tall som ble presentert på mediehusets høstlansering, utgjør SBS Discovery hittil i år 92 prosent av TV 2-gruppens størrelse i den kommersielle målgruppen (seerne mellom 15 og 50 år, journ. anm.).
Men ser man på det andre punktet, avstanden mellom mediehusenes to flaggskip, er saken en litt annen. Kommunikasjonsdirektøren i TVNorge sier det best selv:
– Hovedkanalen til TV2 er fortsatt dobbelt så stor som TVNorge, sier Svein Tore Bergestuen til NRK.no, før han legger til:
– Det har aldri vært noe mål for oss å bli størst av de kommersielle kanalene, for det er ofte ikke lønnsomt. Men jeg tror SBS Discovery kommer til å være jevne med TV2-gruppen i fremtiden.
Les også:
TV2 vil bite fra seg
I TV2 gleder de seg til å fortsette kampen om TV-seerne etter sommerferien.
– Konkurransen i tv-sesongene er alltid like moro, mener TV2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.
Han forteller NRK.no at TV2s hovedkanal så langt i år har bedre tall enn i fjor, og at målet er å nå 20 prosent markedsandel i løpet av 2013. I tillegg mener Dahl at TV2-striden med Canal Digital er noe av grunnen til at SBS har hatt den fremgangen de har hatt.
– Men nå har vi igjen full distribusjon på alle kanalene våre, og jeg lover at vi skal bite godt fra oss denne høsten, sier kommunikasjonsjefen.
Les også:
Norges mest latterliggjorte
Tilbake på TVNorges høstlansering har programleder Tom Strømnæss fått ny tro på sin mangeårige arbeidsgiver. 57-åringen har jobbet i TVNorge helt siden 1993, med unntak av et treårig opphold i TV2.
– Før snakket man nødvendigvis ikke så høyt om at man jobbet i TVNorge. Det har forandret seg nå, sier han til NRK.no.
Les også:
– Denne kanalen har gått på noen smeller opp gjennom årene, men det føles veldig trygt og godt å være en del av TVNorge i dag, legger Strømnæss til.
«Åndenes makt»-programlederen skal denne høsten i gang med den åttende sesongen av det TVNorge selv omtaler som «et av de mest latterliggjorte og utskjelte programmene på norsk TV», samtidig som det er et av kanalens mest sette, med over en halv million seere i uken.
Skylder på TVNorge
Blant de ferskeste fjesene i TVNorge-fellesskapet finner vi komikerne Harald Eia og Bård Tufte Johansen. De meldte overgang fra NRK i fjor høst, og tar med seg programmet «Brille» over til TVNorge.
– Det ironiske er at vi fortsatt skal ta opp programmet i det samme studioet på Marienlyst. Det er helt surrealistisk. Vi gjør akkurat samme jobben som før, men får lage et litt lengre program med friere tøyler, forteller Bård Tufte Johansen til NRK.no.
Han har allerede tenkt gjennom alle scenarioer rundt TV-seernes mottakelse av «nye» «Brille»:
– Hvis programmet går dårlig, skylder vi bare på TVNorge. Går det bra, sier vi at det er vår fortjeneste.
Sterk humorsatsing
Kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge har, på tross av en dårlig vårsesong, fortsatt tro på at kanalen skal vinne humorkampen om TV-seerne den kommende høsten.
– Dette er definitivt A-laget innen humor i Norge. Og dette er bare høsten, neste år er vi tilbake med enda flere, blant annet Thomas Giertsen, sier Bergestuen til NRK.no.
De siste årene har stadig flere kjendiser meldt overgang fra NRK til TVNorge, blant annet Bård og Harald, Anne-Kat Hærland og Petter Schjerven. Ny kanal har imidlertid ikke betydd umiddelbar suksess for de fleste av humorprofilene.
– Jeg kan med hånden på hjertet si at disse folka ikke har kommet hit på grunn av pengene. De kommer hit fordi vi gir dem muligheten til å gjøre det de vil, sier kommunikasjonsdirektøren.