I dag presenterte nyhetsredaktør Stein Bjøntegård og programdirektør Per Arne Kalbakk en rekke strakstiltak for å sikre etikken i Dagsrevyens sendinger. NRK har de siste ukene har fått sterk kritikk fra mange hold etter den såkalte «rom-saken».
- Delta i debatten her: Bjerkås: NRK-etikken ikke for fall
Lørdagsrevyen utelot flere opplysninger fra en reportasje der en kvinne dømt for menneskesmugling ble intervjuet. Kvinnen er tidligere dømt for overgrep mot sine egne barn.
Tiltakene er:
- Redaktør på jobb frem til kl. 20.
- Alle gravesaker skal godkjennes av redaktør eller redaksjonssjef før publisering
- Fast og systematisk evaluering av sendingene foretatt av eksterne
- Presseetikk skal være punkt i all programevaluering
- Bedre opplæring i etikk av nye medarbeidere
- Alle redaksjonelle medarbeidere i NRK skal innen 1. juni delta i en gjennomgang av det etiske regelverket for å øke bevisstheten rundt dette
- Forbedre rutiner for håndtering av feilvurderinger
– For dårlig tilgang på redaktørene
Programdirektør Per Arne Kalbakk har deltatt i utformingen av tiltakene.
– Hvorfor gjør dere dette nå?
– Vi gjør det fordi vi ser at vi må styrke den etiske kvalitetssikringa av det vi lager. Ved at det er en redaktør på jobb fram til åtte, skal det ikke herske noen tvil om at den redaktøren har ansvaret for det som blir publisert, sier Kalbakk til NRK.no.
NRKs redaktørkollegium har snakket om disse tiltakene gjennom hele uka, mens kritikken har tiltatt mot Dagsrevyen.
– Gjennom den usikkerheten som er kommet fram, så vi at det var behov for å gjøre noe raskt, sier han.
Tiltakene ble lagt fram for en lydhør forsamling av NRK-ansatte i dag.
– Dere sier dere vil sørge for at en redaktør er på plass til 20.00. Har det vært et problem med tilgang på redaktørene tidligere?
– Det kan virke sånn, og vi har fått mange tilbakemeldinger på det. Derfor gjør vi dette, for å sørge for at redaktørene er tilstede på kvelden, sier Kalbakk.
– Ikke tydelige nok i etterkant
Mens Dagsrevyen har fått kritikk for selve sendingen, er mye av kritikken som kom i etterkant rettet mot at informasjonen og beklagelsene har kommet for seint.
– Vi kom for sent på banen, og vi var ikke tydelige nok i våre første beklagelser. Vi som redaktører og ledelse var ikke gode nok i kommunikasjonen ut. Vi har gått gjennom for å se hvordan vi som redaktører kan bli bedre på å gi presis informasjon ut når NRK får kritikk, sier Kalbakk.
– Hvordan ser du på kritikken som er kommet?
– Vi tar kritikken på det dypeste alvor, samtidig er det sånn at jeg ikke er enig i at folk skal miste jobbene sine på grunn av denne feilen. Vi skal bruke disse feilene til å bli bedre, sier Kalbakk.
- Les også: Brudd på god presseskikk