NRK Meny
Normal

Slik kysser man på radio

– Dette har jeg aldri gjort før, sier skuespiller Yngvild Støen Grotmol. Hun er i radioteatrets studio for å spille inn påskekrimmen «Profitøren».

Video Kyss på radioteatervis

Kyrre Haugen Sydness og Ingvild Støen Grotmol spiller mot hverandre i en av de mest intime scenene i radioteaterets påskekrim. Se fra innspillingen her. (Foto: Ana Leticia Sigvartsen)

Yngvild Støen Grotmol og Kyrre Haugen Sydness spiller elskerne «Stine» og «Karl» i radioteatrets påskekrim «Profitøren». I en av scenene skal de kysse hverandre. Det er ganske annerledes enn på film og teaterscenen.

Hør direkte i NRK P2 fra Skjærtorsdag kl. 18.03, med reprise i NRK P1 kl. 23.03.

Eller hør i nett-tv allerede nå!

– Ingen som ser hva vi gjør

Yngvild spiller den kvinnelige hovedrollen i dramatiseringen av Tom Kristensens roman. I denne historien holder hun på med å ta doktorgrad om norske krigsprofitører. Dette fører til at livet forandrer seg dramatisk for den unge kvinnen.

Yngvild har spilt på film og TV, og dessuten vært stemmen på flere radioreklamer

– Det er første gang jeg spiller radioteater, og jeg har aldri kysset på radio før, sier Yngvild.

– Det er litt rart dette med kyssing, for det er jo ingen som ser hva vi gjør i radioen, så vi jukser litt, sier Kyrre Haugen Sydness.

Han spiller «Karl», som har et hemmelig forhold til «Stine», og er en travel mann som jobber mye. Han er gift, men synes at han kan unne seg en elskerinne. Dette er han redd for at noen skal finne ut.

Små virkemidler

Det fine med å spille radioteater er at man nærmest kan stå og hviske ved mikrofonen, og samtidig være helt til stede.

– Her gjelder det å få lytteren med på det som skjer. Det som er viktig er å jobbe troverdig med replikkene. Det er som på film, at du kan bruke små virkemidler. På scenen derimot må man bruke kroppen og stemmen mye mer, sier Kyrre.

– Det tar litt tid å komme inn i det, men det er ikke så veldig vanskelig. Det var bare litt uvant i starten, mener Yngvild.

– Her får vi dessuten sjansen til å gjøre ting en gang til. Det får man ikke på teaterscenen, ler Kyrre.