NRK Meny
Normal

- En overveldende opplevelse

Det første møtet med Kringkastingsorkesteret ble nesten en «ut av kroppen»- opplevelse for danseband-dronningen Jenny Jensen.

Video JENNY-FOV-011010-WW

Jenny Jensen er en av deltakerne som prøver seg som dirigent i NRK-programmet «Maestro». Her skal flere kjendiser dirigere et klassisk stykke for fullt orkester. Ingen har erfaring med dette.

Det første møtet med orkesteret ble overveldende for Jenny, som flere ganger måtte ta til tårene - ikke fordi det ble for vanskelig, men fordi hun rett og slett syntes musikken var så vakker.

- Følte meg veldig liten

Jenny Jensen i Maestro

Jenny Jensen i full utfoldelse som dirigent i NRK-serien 'Maestro'.

Foto: Nordisk Film

Det første møtet med Kringkastingsorkesteret var overveldende.

- Jeg følge meg så utrolig liten da jeg kom inn og møtte hele orkesteret. Men så ble jeg veldig glad og lykkelig da de begynte å spille. Det var som en «ut av deg sjæl-opplevelse», sier Jensen.

Jenny Jensens første møte med dirigentrollen var å dirigere «Mendelssohns Bryllupsmarsj».

- Jeg fikk en slags berg- og dalbanefølelse da orkesteret responderte på mine bevegelser. Jeg skjønte raskt at selv de minste bevegelsene mine får store konsekvenser.


Ydmyk

Jensen mener hun har fått stor respekt for dirigent-rollen, gjennom samarbeidet med musikerne i KORK.

- Jeg trodde dirigenten bare var en gallionsfigur som stod der foran orkesteret. Men orkesteret reagerte på absolutt alt jeg gjorde, der jeg sto.

Jenny Jensen

Jenny fikk høre opptakene med orkesteret, i Mozart og Madonnas radiostudio på direkten.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

Jenny fikk fort erfare at det er stor forskjell på å være danseband-artist på scenen og å dirigere et helt orkester.

- Jeg er jo en dame som gjør mye bevegelser, og liker å trampe takten. Men jo mer du gjør, desto saktere spiller orkesteret. Det blir nesten motsatt av det man tror, ler hun.

En ny erfaring

Jenny synes hun har lært mye av å være med i programmet.

- Jeg valgte å bli med på dette fordi jeg syns det var et spennende konsept, og tenkte at her kan jeg lære noe.

Hun synes hun har fått større forståelse for andre musikk-sjangere.

- Jeg føler meg ydmyk som får være med på musikk som er flere hundre år gammel. Jeg har begynt å lære meg å skjønne hva komponisten egentlig har ment, sier Jenny Jensen om det å dirigere klassisk musikk.

Orkesteret bestemmer

Dirigent Cathrine Winnes Trevino sitter i fagjuryen som skal vurdere deltakerne i «Maestro». Hun har tro på Jenny.

- Det er nødvendig at dirigenten klarer å formidle godt, og hører hva orkesteret trenger. Det tar mange år å lære å bli en god dirigent. Jenny har en formidabel formidlerevne og musikalitet, så jeg har stor tro på henne, sier Vinnes.

Men det er til slutt orkesteret som selv bestemmer hvilken dirigent som stemmes ut, og hvem som blir igjen.

Frode Larsen, som spiller i KORK, mener at det å lære seg bevegelsene som dirigenter bruker, er noe alle kan klare, men at det kreves mye mer for å bli en god dirigent.

- Bevegelsene er det minst vesentlige. Det å få et levende samspill er det som virkelig krever mye. Det kreves for eksempel erfaring i å sette opp tempoet. Hvis ikke er det som å kjøre bil uten å gire, mener Larsen.

«Maestro» er en av de nye programmene på NRK 1 i høst. Andre kjendiser som prøver seg som dirigent er Mia Hundvin, Petter Scherven og Christian Borch. Vinneren får dirigere KORKs julekonsert.