I januar kommer den nye radiokanalen for deg som føler deg for gammel for P3, men samtidig for ung for P1.
– I dag er det et langt innholdsmessig sprang mellom disse kanalene, og også et langt sprang i publikum, sa radiosjef i NRK, Marius Lillelien, til NRK.no tidligere i høst.
- Les også:
Den nye radiokanalen, som fremdeles er navnløs, skal være en humoristisk musikkanal med referanser fra både P1, P2 og P3, men målet er å lage noe nytt for en musikkinteressert målgruppe som i dag faller litt mellom to stoler.
Musikkprofilen vil stort sett bestå av rock, deriblant alternativ- og indierock, men også med en dæsj metall. Rundt 35 prosent av musikken skal være norsk.
– Målgruppa vår er de som er mellom 30 og 50 år, og vi profilerer oss på å være en musikkanal med underholdningssegmenter, proklamerer kanalsjef Stig Holmer overfor NRK.no.
Gamle P3-travere
Fordelingen mellom verbal og musikalsk underholdning vil være cirka 50/50, forklarer han.
– Mye vil handle om musikk som emne, også i det verbale. Men morgen – og ettermiddagssendingene skal ha med relevante emner for målgruppa – altså ikke bare musikk.
Navnene Holmer har fått med seg på den nye rockekanalen, er alle gamle P3-travere som Kari Slaatsveen, Harald Are Lund og Thomas Felberg.
Se faktaboks for hvordan sendeskjemaet blir seende ut.
«Jævla kul musikk»
We-vokalist og NRKs rock-encyklopedist Felberg skal få et eget program, som blir en videreføring av det radioprogrammet han og Harald Are Lund har på P3 i dag.
– Hvert program skal være som å lese det beste nummeret av Mojo, Uncut og Record Collector du noensinne har lest. Det blir en god blanding av nytt og gammelt, hvor du lærer noe nytt, får gode historier, og alle låtene er hits, sier han.
Han lover å være oppdagende og bakoverskuende, smal og stor, og å spille låter som varer fra ett til 11 minutter.
– Thomas sier han skal spille «jævla kul musikk», legger Holmer til.
Programmet sendes i DAB-nettet, og ikke i FM-nettet, men Felberg er ikke redd for å ikke nå fram til folket.
– Tilgjengeligheten på digitale medier er vel så viktig, og det er ikke så viktig når det sendes så lenge man kan høre programmet som radio on demand, sier Felberg.
Markedsandel og lyttertall er heller ikke noe Holmér tenker mye på.
– Jeg har sagt til dem at de kommer til å få mange færre lyttere. Det kommer ikke til å velte inn med tekstmeldinger og e-poster, som noen av dem er vant med, men vi skal gjøre en best mulig jobb med de ressursene vi har.
29. januar 2014 kommer den nye kanalen på lufta.