Den norske produsentduoen Stargate lever godt «over there» på å skrive og produsere låter for stjernene. Det kryr av norske låtskrivere som vil leke med de store artistene. Mange har gjort som Stargate og emigrert til London, Stockholm og LA for å knytte kontakter og for å være «der det skjer».
– Det handler om å jobbe med folk som har en track-record, eller merittliste fra før, sier Kai Robøle i Waterfall Music AS, og sikter til de låtskriverne som allerede har skrevet for kjente artisters og er «inne».
Robøle var en av de første som startet låtskrivercamper i Norge, og forteller at veldig mye bra samarbeid og gode låter blir til på en songcamp.
LES OGSÅ: Kreativ leirskole for låtskrivere
Dro ut for å lære av de beste
Produsentene i Dsign Music AS startet opp i Trondheim i 2005 og dro på turer til Stockholm og London for å lære av de beste der ute. I dag har de kontorer på tre kontinenter.
– Det fantes ingen kurs eller opplæring annet enn «Livets skole» innen denne bransjen da, og det gjør det vel strengt tatt ikke nå heller. Alle oppsøker andre låtskrivere og produsenter for å komme seg videre, sier han.
– Jobb, jobb, jobb!
Jenssen forteller at det i tilllegg er viktig å oppsøke alle plateselskap for å knytte kontakt og spille opp låter de hadde skrevet.
– Jeg besøkte også publishere for å se om de kunne være interesserte i det vi holdt på med.
Også Jenssen har gode råd å komme med til vordende låtskrivere:
– Jobb! Jobb! Jobb! og bli best mulig på det du holder på med. Kopier de beste låtene som egen trening og når det låter like bra, eller helst bedre, er du i nærheten av noe
– Timing og kjemi er alt
Nicki Noelle pakket kofferten og flyttet til New York for å være i miljøet.. Hun sier at timing og kjemi er alt i denne bransjen.
– Man må strekke ut ei hånd og hilse på folk. Det er viktig, sier Nicki Noelle.
Leiv Aspén er prosjektleder for verdens største songcamp, «Song:Expo» i Trondheim. Også han har råd til de som vil bli gode låtskrivere:
– Skriv masse og vær åpen og modig!
– Låtskriving er en muskel, jo mer du trener, jo bedre blir du. Vær åpen om nye ideer, og tør å ta sjanser, tenk stort!, sier han og fortsetter:
– Det er utrolig viktig å ha en god flyt i en kreativ prosess, så ikke stopp og analyser hver idé, men prøv de ut! Skaff deg gjerne et lokalt/regionalt nettverk med lårskrivere som du skriver regelmessig med og som pusher hverandre.
– Gjør research
Som låtskriver skriver du musikk for andre artister, gjerne i andre musikkmarkeder enn du selv befinner deg i. Det er stor forskjell mellom å skive en låt til til en Tysk artist kontra en artist fra Korea.
– Sjekk trender og topplister i det markedet du skal skrive til. Bruk youtube, spotify, blogger og lignende. Samtidig må du kjenne historikken hva angår tidligere utgivelser til artisten du skriver til, sier Leiv Aspén og legger til:
– Det er selvfølgelig også viktig å skrive låter som artisten faktisk kan fremføre med hensyn til toneart og lignende. Om en artist har en signatur i stemmen som trives best høyt, er det lite vits i å skrive en låte med lav pitch.
– Ikke prøv Rihanna med en gang
Andreas Schuller, alias «Axident» fra Drøbak lever som låtskriver og produsent i LA. Han sier at mange drømmer om å levere en hit til en internasjonal superstjerne med én gang, og prøver å selge inn en låt de mener «passer til stjernas sound».
– En feil mange låtskrivere gjør er å prøve å skrive til superstjerner som Rihanna med en gang. Det Rihanna jobber med nå høres ikke ut som det hun gjorde forrige gang, og det vet kjernen som jobber rundt henne, men ikke de som prøver å pushe låter og som synes det de har høres ut som en Rihanna-låt.
Han råder spirende låtskrivere til å begynne å fore en artist man faktisk kan få sangene ut på.
– Har du en genial låt er sjansen større for å få en hit med en artist som ikke er enorm. Blir det en hit, først vil de rette folka prate med deg.
Andreas Schullers råd for å skrive en god låt:
1. Bevegelse:
Du må tvinge dem til å bevege seg: Du har grooven i sangen, den som gjør at du beveger deg. Den klarer du ikke å tenke på, det kommer automatisk. Når du hører en gammel discolåt med dype grooves (dype lommer), så ser du at folk begynner å bry seg om sangen. Det er første måten å få folk til å bry seg om musikken: få dem til å bevege seg.
2. Synge med:
Du må tvinge dem til å synge med. Det må være gøy å synge med på låta. Folk må synes det er morsomt å bruke tid på sangen. Den må være slik at folk vil synge med i dusjen. Her kan du også bruke ordlyder.
3. Gjenkjenne/troverdighet:
Du må tvinge folk til å kjenne seg igjen. Det må være troverdig. Det viktigste med en tekst er ikke at den er dyp, men at den er troverdig. Skriver du om kjærlighetssorg, så må det være troverdig.
Gjør du det i tillegg på en måte folk ikke har hørt før, da har du en hit.