Hopp til innhold

Slik blir den nye sesongen av Mammon

Flere regissører, flere forfattere og høyere budsjett. Andre sesong av Mammon skal bli enda bedre. Nå er innspillingen i gang.

En kvinne og to menn og et par paraplyer

POLITISK KONFLIKT: Innspillingen av Mammon, sesong to er i gang. Her får 'finansminister' Ingar Helge Gimle og hans politiske rådgiver spilt av Ine Jansen regi av Janic Heen.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Mann med svart lue og briller står ute i regnet

REGISSØR: Janic Heen er en av tre regissører på sesong to av thrillerserien Mammon.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Det er mørkt, vått og november i Oslo sentrum. Stortinget bader i et mystisk lys, satt opp for anledningen. To karakterer møtes under hver sin paraply og stemningen er alt annet enn god.

Scenen er som tatt ut av en thriller, og det er ikke hvilket som helst drama vi er vitne til. Innspillingen av Mammon, sesong 2 er i gang.

– Det er alltid litt rart når man begynner. Jeg har forberedt meg så lenge på dette, men når man står der og ser bildet så blir alt helt annerledes likevel, sier Janic Heen, som er en av tre regissører plukket ut for andre sesong av serien.

Mann med svart frakk og paraply

FINANSMINISTER: Ingar Helge Gimle har aldri før spilt politiker, i alle fall ikke en så stor rolle.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Maktkamp i det politiske miljø

Det er ikke tilfeldig at vi står utenfor Stortinget. Mammon II har flyttet handlingen over i det politiske miljøet og skal ta for seg maktkampen mellom en leder og en nestleder i en norsk regjering.

Thrilleren handler om en politisk strid som flammer ytterligere opp av et drap på en politisk kommentator i landets største avis.

– Vi er inspirert av det som skjedde mellom Gordon Brown og Tony Blair. De jobbet tett sammen, men endte opp som bitre fiender, sier Heen og legger til at det er mer enn nok også av konkrete norske konflikter også å la seg inspirere av.

– Det har vært en god del leder- og nestlederstrider i flere partier. Det er nok av intriger og skandaler å hente inspirasjon fra også her hjemme, sier han.

– Like vanskelig hver gang

I scenen som spilles inn på dag én av det som skal bli 120 opptaksdager, har det vært en konflikt mellom statsministeren og finansministeren. Nå møter finansministeren, spilt av Ingar Helge Gimle sin politiske rådgiver, som spiles av Ine Jansen. Stemningen er amper.

– Jeg har aldri spilt politiker før, i alle fall ikke som noen stor rolle, sier Ingar Helge Gimle til NRK.

For å forberede seg til rollen som finansminister leste han aktuelle bøker om politikk og så filmer, som blant annet Oljeberget og TV-serier som House of Cards.

– Jeg må jo bare sette meg inn i situasjonen og forsøke å oversette det som skjer til noe som kunne skjedd meg i min jobb, sier Ingar Helge Gimle, og fortsetter:

– Det er like vanskelig hver gang.

En kvinne og en mann under hver sin paraply. Og en mann med svart lue som instruerer dem

MAKTKAMP UTENFOR STORTINGET: Ingar Helge Gimle spiller finansminister, Ine Jansen hans politiske rådgiver. spilt av Ine Jansen. Her med regissør Janic Heen utenfor Stortinget. Innspillingen av Mammon sesong to er i gang.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Håper på interesse fra utlandet

I andre sesong av Mammon, som er planlagt på skjermen fra januar 2016, følger vi de mest sentrale karakterene fra sesong én: Peter Verås og hans mentor og følgesvenn Frank Mathiesen. Sistnevnte har siden sist blitt politisk redaktør i Norges største avis og har ansatt Peter som kommentator.

– Handlingen foregår stort sett i Oslo der de folkevalgte holder til. Mer om hvor vi forflytter oss vil jeg ikke røpe, sier produsent Vegard Stenberg Eriksen.

Første sesong av Mammon ble solgt til utlandet allerede før den kom på norske skjermer, serien ble en millionbutikk for NRK.

– Tyskland er et viktig marked for oss og der vises den for første gang i disse dager på ARB. Det er en stor kanal i Tyskland, med potensielt 6 til 8 millioner seere. Går sesong én bra i utlandet er vi ganske sikker på at denne sesongen også blir solgt ut, men vi har ingen garantier. Alt avhenger av om historien faller i smak.

Mammon

SESONG 1: Peter (Jon Øigarden) og Vibeke (Lena Kristin Ellingsen) fra den første sesongen av Mammon.

Foto: NRK

Utvidet i alle ledd

Han forteller at det ikke er lett å filme i Norge med alt det været som holder til her.

– Vi har ikke de samme budsjettene som House of Cards, som kan bygge opp store studioer og holde seg der. Vi må holde oss utendørs og ta til takke med været vi får. Sånn sett er det perfekt i dag, selv om det er ufyselig. Været er som bestilt for en thriller.

– Hvorfor tre regissører?

– Cecilie Mosli gjorde en kjempejobb med Mammon I, hun tok hele sulamitten og skal også være regissør denne gangen, men det er litt av et maratonløp å skulle regissere åtte episoder alene.

Eriksen forteller at man for Mammon II har utvidet i alle ledd, ikke bare på regi.

– Vi har et budsjett på 50 millioner kroner, forrige sesong hadde 36 millioner. Alt er litt større og litt dyrere og forhåpentligvis også litt bedre, sier han og understreker at han er veldig fornøyd med det som ble gjort sist sesong.

– Vi er veldig stolte over det som ble gjort, men det er alltid vanskelig å lage sesong to. Det er viktig å ha som ambisjon at den skal bli bedre. Vi lager så få serier i Norge at det må være ambisjonen.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)