Slakter Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseets nyeste storinnkjøp av samtidskunstneren Unni Askeland er en skandale, mener kunsteksperter.

Nasjonalmuseets direktør Allis Helleland og styreformann Christian Bjelland.

Nasjonalmuseets direktør Allis Helleland (t.v.) får krass kritikk for sitt storinnkjøp av popart-utstillingen til Unni Askeland. Her sammen med styreformann ved Nasjonalmuseet, Christian Bjelland.

Foto: Tor Richardsen / Scanpix
Jon-Ove Steihaug

- Dette er å bade i klisjeer. Det har null kunstnerisk innhold, sier NRKs kunstkritiker, universitetslektor Jon Ove Steihaug.

Foto: NRK

Sist helg brukte direktøren på Nasjonalmuseet, Allis Helleland, 650.000 kroner på å kjøpe halve popart-utstillingen til Unni Askeland, på tvers av råd fra museets egne fagfolk. Det massive innkjøpet har ført til store diskusjoner i og utenfor museet.

Motivene er stillbilder fra filmen Casablanca, kopiert over på lerret. Det ene verket består av 60 fotografier, det andre er tre store portretter av Ingrid Bergman og Humphrey Bogart på farget bakgrunn i Andy Warhol-inspirert stil.

- Null kunstnerisk innhold

Universitetslektor Jon Ove Steihaug har vært kurator i en årrekke, og anmelder nå kunst i NRK. Steihaug skjønner ikke hvorfor Nasjonalmuseet har investert i akkurat disse kunstverkene.

- Dette er å bade i klisjeer. Det har null kunstnerisk innhold. Man kan godt si at det er mye dårlig og uinteressant kunst her i verden. Det er ikke oppsiktsvekkende. Det som derimot er oppsiktsvekkende er at Nasjonalmuseet, som kjøper inn så lite samtidskunst, og som har vært så lite interessert i hva som foregår – satser på dette, sier Steihaug.

Han mener investeringen er utrolig.

- Kunstfaglig sett er dette en skandale.

Kunst av Unni Askeland
Foto: NRK

Motiver fra Casablanca

Nasjonalmuseet kjøper kunst for 10 millioner kroner årlig, men bruker sjelden penger på samtidskunst. Sist helg derimot, brukte museet altså 650.000 kroner av de statlige kronene på tre nye verk fra Askelands hånd.

- Sjokkartet innkjøp

Øivind Storm Bjerke, professor i Kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, synes ikke dette er et nasjonalmuseum verdig.

- Jeg har ikke noe prestisje i at jeg besitter noen spesiell innsikt, men jeg har en del øvelse og erfaring. Her har man gått til et innkjøp som ikke står i stil med hva man bør kunne forvente av at nasjonalmuseum, sier Storm Bjerke.

Han får støtte av kunstsamler Rolf Hoff. I likhet med et titalls profesjonelle kunstkjøpere Kulturnytt har snakket med, er Hoff forbausa over Nasjonalmuseets storinnkjøp.

- Jeg har sjelden opplevd at norsk kunstliv har vært så samstemt som i denne saken. Alle er forundret. Dette er et sjokkartet innkjøp. Det vil bli mye diskusjon så snart man har fått summet seg litt, sier han.

- Helleland vet ikke noe om samtidskunst

Diskusjon er det blitt, også innad i museet. Vanligvis er det en innkjøpskomité bestående av fem fagpersoner, en sekretær og direktøren som avgjør kjøp. Men handelen sist helg var en hastesak.

Fra filmen Casablanca
Foto: NRK

Direktør Allis Helleland kalte inn tre fagpersoner slik hun skulle, men fulgte ikke rådene hun fikk. Etter det NRK erfarer var to av fagpersonene, som også er eksperter på samtidskunst, ikke enige i at statlige penger skulle brukes på denne måten.

Direktør Helleland kjøpte bildene likevel. Kunstkritiker i NRK, Jon-Ove Steihaug er rystet over avgjørelsen.

- Dette kjøpet sier meg at Allis Helleland ikke vet noe om samtidskunst, og at hun ikke er interessert i å lytte til de som vet noe om det, sier han.

- Må kunne heves

Kunstsamler Rolf Hoff forventer nå en redegjørelse fra Nasjonalmuseet. Både om hva som skjedde, og om hvorvidt kjøpet av Askelands kunst er gyldig.

- Her er det så mye forvirring at nå må styrelederen i Nasjonalmuseet på banen og få avklart hva det er innkjøpskomiteen har gjort. Hvis man har kjøpt inn noe som komiteen ikke er samstemt om, må et sånt kjøp kunne heves, sier han.

Allis Helleland har fått flere anledninger til å svare på kritikken, men har ikke ønsket å gi noen kommentar. Heller ikke fagmedarbeideren som støttet henne i kjøpet vil si noe.

Kunst av Unni Askeland
Foto: NRK