- Operaens største problem er at de er utlevert til en kunstnerisk ledelse som har et markeringsbehov som er viktigere enn kultiveringen av institusjonene de skal forvalte, sier Ståle Wikshåland, som er Dagbladets anmelder for klassisk musikk og opera.
- Kvaliteten vil synke
Barokkmusikkspesialisten Rinaldo Alessandrini ble ansatt ved Den norske operas som første gjestedirigent for to år siden, og han har hatt stor suksess med sine produksjoner ved operaen. Dette samtidig som det rapporteres om et ypperlig samarbeid mellom dirigent, orkester og sangere.
Ståle Wikshåland synes det nesten ikke er til å tro at Den norske opera vil la ham gå.
- Operaen vil miste et veldig viktig musikalsk tyngdepunkt for en del av repertoaret. Kvaliteten vil falle med en eneste gang, og det vil ta tid å bygge opp igjen.
- Uhøflighet og manglende interesse
Alessandrini beskylder operaledelsen for uhøflighet og manglende interesse for hans arbeid, mens operaledelsen sier at det hele beror på misforståelser. Til NRK forklarer Alessandrini at det nå er avtalt et møte mellom ham og operadirektøren, og han vil ikke utdype saken nærmere.
- Det eneste jeg kan si er at det i løpet av de neste dagene vil være en dialog som sannsynligvis ikke blir enkel, men som vil være helt nødvendig.
Videre forteller han at han har snakket med operadirektør Tom Remlov i dag, og at han er skuffet over at dette skjer først nå.
- Jeg fortalte at jeg synes det er leit at det har vært en fullstendig mangel på kommunikasjon. Det er kanskje et problem som har å gjøre med hvilken innstilling man har, og kanskje min redaksjon også kunne vært annerledes.
- Trenger forutsigbarhet
Kulturminister Trond Giske sier til NRK at han har stor forståelse for at operaens publikum er oppgitt.
- Jeg forstår at det er frustrerende når forestillinger blir avlyst. Folk har jo planlagt i lang tid, og kanskje også bestilt hotell og reiser. Vi må ha en forutsigbar og god drift, og det ønsker vi å være med ¨å bidra til.
Siden 2005 har operaen fått 150 millioner kroner i økt statsstøtte. Kulturdepartementet vil nå be om en forklaring på hvorfor programmet likevel må reduseres.
- Vi ønsker en orientering om den økonomiske situasjonen, og om hvordan den slår ut for det kunstneriske programmet, sier Giske.
Tom Remlov var ikke tilgjengelig for kommentar torsdag.