Skugga-Baldur
Bjartur 2003
Overs. av Anna Gunnarsdotter Grönberg
Av Siss VikLisa Kristin Strindberg
Reven og mannen
Sjons fjerde roman åpner med pastoren Baldur Skuggason på ulovlig jakt etter en flott blårevehunn i det islandske vinterlandskapet i 1883. I tilbakeblikk får vi så rullet opp en historie som involverer denne samme pastoren, en jente med Downs syndrom som kaller seg Abba, og hennes verge, Örta-Fridrik. Mot slutten ender vi tilbake hos presten og reven, som begge lider en ublid skjebne. Temaet om skyld og straff står sentralt. Men er det naturen eller Gud som straffer? Og er de nødvendigvis forskjellige?
Sterke elementer
Samspillet mellom mann og dyr i isødet er várt og fint skildret og fenger til og med en naturskildringsskeptiker som meg. Skildringene av hvordan barn med Downs syndrom ble behandlet på Island på 1800-tallet er også rystende. Og det magiske og dramatiske møtet mellom rev og mann som avslutter boken har også en viss kraft, særlig siden det er usikkert om det faktisk finner sted, eller om det er et resultat av pastorens dødsvisjoner.
Hokus pokus
Mens handlingen er tett og tydelig som i en novelle, skjemmes denne allerede korte romanen av enkelte unødvendige elementer som en ordbok over Abbas ordforråd, (for eksempel ”avv-avv betyder: tala”, ”Mordana-huja betyder: dag” osv) og et puslespill av noen trebiter som når de settes sammen fører fram til to latinske ordtak, uten at de virker særlig forløsende for romanens betydning. Her får jeg fornemmelsen av symbolsk hokus pokus jeg gjerne skulle vært foruten. Kanskje skyldes disse elementene Sjóns fortid som surrealistisk poet, men i denne sammenheng virker de irriterende.
Eventyr
”Skugga-Baldur” trekker veksler på både folkeventyr og naturmagi, som nok virker sterkere for en leser som er innforstått med islandsk fortellertradisjon. Denne fortellingen ligger nærmere fabelen enn romanen, og dessverre klarer ikke Sjón å overbevise meg om at hans fortelling har relevans for vår tid.
Se også