Jetlag - so what?!
- Det er mitt viktigste anliggende, å tilføre verden så mye skjønnhet som mulig, sier en beskjeden og avslappet vennlig Charlie Haden til VG. Han sliter med jetlag og får ikke sove, men so what?
- Det er så mye onskap i verden at det bare er ett overordnet mål, å gi verdier og impulser som kan føre oss videre på den gode vei, fastslår Haden.
Joda, han er budbringer av Det Gode Budskap, hvilket for jazzfolk låter riktigere om man snakker om "A Jazz Messenger of Beauty". Det har flere musikalske referanser for mange enn det litt puritansk religiøse begrepet Det Gode Budskap. Det kan jo være så mangt.
Charlie Haden misliker rubriseringer og kategoriseringer. Han konsentrerer seg om sin musikk og sitt budskap, men gjorde likevel et unntak fra sin askese. Han gikk i Molde Domkirke for å lytte til The Gospel Children of New Orleans og Ytre Suløen Jass Ensemble.
Hjemby og gospel
Haden lyser opp, lukker øynene et øyeblikk, og tar oss med tilbake til sin barndoms lille hjemby Shenendoah, Iowa (400 innbyggere):
- Mor dro meg med til kirken for å høre gospels. Jeg vet ikke riktig hvorfor hun valgte akkurat meg . Vi var seks barn. Jeg var nummer fire i barneflokken. Men hvorfor akkurat meg når det var gospel i kirken ? Gospels var mitt første egentlige møte med musikken, den musikken som satte spor. Jeg har da også gjort en plate med gospelkor: "The Dream Keeper" (1990).
Men ellers er det her i Molde maks fokus på "The Quartet West" (som ga en imponerende konsert),og - for mange konserten med vennen Pat Metheny. (Metheny er stadig en travel Artist in Residence som kjører den ene imponerende konserten etter den andre).
Missouri Sky
De to herrene har sammen forløst et av samtidsjazzens vakreste duoalbum, "Beyond the Missouri Sky" (1997), belønnet med en Grammy. De tok et hengivent publikum med på en ny musikalsk opppdagelsesferd i Idretts Hus i Molde . Rammeverket er fra og med referanser til CDen. Men de to megastjernene kaller programmet "Missouri Sky Duets". For begge sverger til den ene av samtidsjazzens bærebjelker: Spontanitet, evnen til kreere noe som vi aldri tidligere har hørt . Det viktigste er likevel at Det vakre får seire. Det skjer ved hjelp av stilskaper Hadens ståbass og Methenys gitarer.
Thorstein Hoff