Skjønn forening Angola og Brasil

Musikken ble opprinnelig spilt inn i Angola på 1960- og 70-tallet. Nå har disse skjulte skattene blitt omskapt og remikset av brasilianske produsenter og dj-er av i dag. Resultatet fascinerer.

Comfusões1 - From Angola To Brasil

Det kunne lett gått galt. Hvor mange dårlige remikser har vi ikke hørt av gamle innspillinger hvor magien har blitt borte på vegen?

Men ikke denne gang. Dette er noe helt annet.

En sørgelig historie

Utgangspunktet er Angola. Musikken derfra på 1960- og 70-tallet hadde noe magisk over seg. Melankolsk og rytmisk på en gang, portugisisk melankoli møtte afrikanske rytmetradisjoner på samme måten som vi kjenner godt fra en annen portugisisk koloni, Kapp Verde. Men der hvor Kapp Verde fikk en positiv utvikling etter frigjøringen, ble Angola offer for en sønderrivende borgerkrig. Angolas musikkliv har derfor vært et lukket kapittel i flere tiår.

En annen historie


Så har du Brasil, et stort og mektig musikkland med en rivende utvikling i sin moderne populærmusikk. Det Brasil har felles med Angola er selvfølgelig språket, men også den afrikanske historien. Og kolonihistorien. Det føles derfor riktig at det er nettopp Brasils unge dj-stjerner som gir seg løs på Angolas henfarne musikk.

Et håp

Utgangspunktet var at Angola endelig begynner å riste av seg borgerkrigens redsler og har begitt seg inn på vegen mot en bedre fremtid. Så den brasilianske produsenten Mauricio Pacheco fikk tilgang til arkivet i Angolas nasjonale radio RNA. Hjem derfra hadde han med seg en stabel gamle spolebånd som han spredte blant venner og kolleger i Brasil.

Et fingeravtrykk

Alle hadde bakgrunn fra den nye tekno- og hiphopscenen, og alle har satt sine ganske forskjellige fingeravtrykk på musikken de har remikset. Det spenner fra det lavmælt melankolske, ganske tro mot originalsporet, til steimhardt remikset hiphop. Men selv da låter det naturlig.

Et magisk øyeblikk

Remiks på sitt aller beste er når produsenten griper fatt i et magisk øyeblikk, noe som berører, og så utvikler akkurat dette øyeblikket videre. For meg er det største øyeblikket på cd-en ”Comfusões” når DJ Dolores (som ikke er en kvinne, forresten, Dolores her betyr rett og slett 'smerter') griper fatt i et sløyt og ganske typisk gitarriff fra angolanske Paulinho Pinheiro som han deretter tillater seg å overkjøre med nordbrasilianske trommer og en karibisk merenguerytme så hard og annerledes at det nesten er rart at det går i hop. Men i hop går det. Suggererende og magisk.

En imponerende utgivelse

Dette er kanskje ikke hvermanns smak, men gi det et øre.
For det første får du lyst til å oppsøke originalene, der de måtte være mulig å få tak i (det burde forresten være neste prosjekt – å gi ut alle originallåtene som egen utgivelse, kanskje til og med på en dobbel utgivelse, sammen med remiksene). For det andre klarer remikserne å både beholde stemningen og det som berører i originalinnspillingene samtidig som de skaper noe nytt, annerledes og forfriskende. Jeg kjenner at jeg er ganske imponert.

Div.art.: "Comfusões1 - From Angola To Brasil" (Out Here Records OH 012)


Kulturstrøm

  • Gyllenhaal + Ferrantebok = film

    Den amerikanske skuespilleren Maggie Gyllenhaal skal skrive og regissere en adaptasjon av Elena Ferrantes roman «Den dunkle dottera» (Samlaget). Det melder bok365.no. Det blir hennes debut som regissør og manusforfatter. Rollen hennes i HBO-serien «The Deuce» har inspirert henne til å ta skrittet over i registolen, sier hun.

    2018 Sundance Film Festival - "The Kindergarten Teacher" Portrai
    Foto: Taylor Jewell / AP
  • Forfatter Jan Jakob Tønseth er død.

    Jan Jakob Tønseth døde natt til fredag, melder hans forlag Cappelen Damm. Tønseth var den aller første vinneren av P2-lytternes romanpris. Den fikk han for «Et vennskap». Han fikk også Det Norske Akademis pris, Cappelenprisen, Gyldendals legat og Doblougprisen.

    For novellesamlingen «Von Aschenbachs fristelse» ble han nominert til Nordisk Råds litteraturpris.

    I diktsamlingen «Muntre dødsdikt og andre dikt» (2015) skrev han sin sykdomshistorie.

    Jan Jakob Tønseth ble 71 år gammel.

    Jan Jakob Tønseth
    Foto: Aarønæs, Lars / Lars Aarønæs
  • Suksess for norsk sopran

    Caroline Wettergreen får gode kritikker i avisa The Guardian for sin rolle som den gode feen i Jules Massenets «Cendrillon». Hennes sangprestasjoner på Glyndebourne-operaen blir beskrevet som ett av de to høydepunktene, med «uanstrengt og utsøkt koloratur».