NRK Meny
Normal

Skjønn forening Angola og Brasil

Musikken ble opprinnelig spilt inn i Angola på 1960- og 70-tallet. Nå har disse skjulte skattene blitt omskapt og remikset av brasilianske produsenter og dj-er av i dag. Resultatet fascinerer.

Comfusões1 - From Angola To Brasil

Det kunne lett gått galt. Hvor mange dårlige remikser har vi ikke hørt av gamle innspillinger hvor magien har blitt borte på vegen?

Men ikke denne gang. Dette er noe helt annet.

En sørgelig historie

Utgangspunktet er Angola. Musikken derfra på 1960- og 70-tallet hadde noe magisk over seg. Melankolsk og rytmisk på en gang, portugisisk melankoli møtte afrikanske rytmetradisjoner på samme måten som vi kjenner godt fra en annen portugisisk koloni, Kapp Verde. Men der hvor Kapp Verde fikk en positiv utvikling etter frigjøringen, ble Angola offer for en sønderrivende borgerkrig. Angolas musikkliv har derfor vært et lukket kapittel i flere tiår.

En annen historie


Så har du Brasil, et stort og mektig musikkland med en rivende utvikling i sin moderne populærmusikk. Det Brasil har felles med Angola er selvfølgelig språket, men også den afrikanske historien. Og kolonihistorien. Det føles derfor riktig at det er nettopp Brasils unge dj-stjerner som gir seg løs på Angolas henfarne musikk.

Et håp

Utgangspunktet var at Angola endelig begynner å riste av seg borgerkrigens redsler og har begitt seg inn på vegen mot en bedre fremtid. Så den brasilianske produsenten Mauricio Pacheco fikk tilgang til arkivet i Angolas nasjonale radio RNA. Hjem derfra hadde han med seg en stabel gamle spolebånd som han spredte blant venner og kolleger i Brasil.

Et fingeravtrykk

Alle hadde bakgrunn fra den nye tekno- og hiphopscenen, og alle har satt sine ganske forskjellige fingeravtrykk på musikken de har remikset. Det spenner fra det lavmælt melankolske, ganske tro mot originalsporet, til steimhardt remikset hiphop. Men selv da låter det naturlig.

Et magisk øyeblikk

Remiks på sitt aller beste er når produsenten griper fatt i et magisk øyeblikk, noe som berører, og så utvikler akkurat dette øyeblikket videre. For meg er det største øyeblikket på cd-en ”Comfusões” når DJ Dolores (som ikke er en kvinne, forresten, Dolores her betyr rett og slett 'smerter') griper fatt i et sløyt og ganske typisk gitarriff fra angolanske Paulinho Pinheiro som han deretter tillater seg å overkjøre med nordbrasilianske trommer og en karibisk merenguerytme så hard og annerledes at det nesten er rart at det går i hop. Men i hop går det. Suggererende og magisk.

En imponerende utgivelse

Dette er kanskje ikke hvermanns smak, men gi det et øre.
For det første får du lyst til å oppsøke originalene, der de måtte være mulig å få tak i (det burde forresten være neste prosjekt – å gi ut alle originallåtene som egen utgivelse, kanskje til og med på en dobbel utgivelse, sammen med remiksene). For det andre klarer remikserne å både beholde stemningen og det som berører i originalinnspillingene samtidig som de skaper noe nytt, annerledes og forfriskende. Jeg kjenner at jeg er ganske imponert.

Div.art.: "Comfusões1 - From Angola To Brasil" (Out Here Records OH 012)


Kulturstrøm

  • Skal gjenoppbygge historisk moské

    En avtale om gjenoppbyggingen av Mosuls historiske al-Nuri-moské ble undertegnet i nationalmuseet i Baghdad mandag. Avtalen mellom De forente arabiske emirater og Irak innebærer en støtte til gjenoppbyggingen på over 50 millioner dollar. Den over 800 år gamle moskeen og dens berømte minaret ble sprengt i forbindelse med kampene om Mosul sommeren 2017. Les også «Urix forklarer»: Fem ting du må vire om sprengingen av den berømte moskeen

    Pressekonferanse i forbindelse med avtale om gjenoppbygging av moskeen i Mosul
    Foto: AHMAD AL-RUBAYE / AFP/Scanpix
  • Aviciis foreldre takker for støtten

    Foreldrene til Avicii (Tim Bergling) publiserte mandag kveld et åpent brev via pressekontakten Ebba Lindqvist: «Vi vil takke for støtten vi har fått, alle kjærlighetsfulle ord om vår sønn og bror. Takk for hedringen av Tim», ifølge Aftonbladet.

  • «The Crown»: Vi burde ha lik lønn

    Matt Smith støtter kravet om at Claire Foy og han selv burde hatt lik lønn for arbeidet i serien. – Jeg er glad for at dette har løst seg, og i fremtiden må vi jobbe for at ting som dette blir bedre og mer rettferdig, ikke bare i vår bransje, men i alle, sier han til Hollywood Reporter. Serieskaperne har beklaget lønnsforskjellen etter at det ble kjent at Smith tjener mer på Netflix-serien enn hovedrolleinnehaveren Foy.

    Claire Foy og Matt Smith fra permieren på sesong to av The Crown
    Foto: Grant Pollard / AP