Hopp til innhold

Skal leve av sosiale medier

I fremtiden kommer alle til å være på sosiale medier, både privatpersoner og bedrifter. Dette går det an å leve av, mener gründeren Ingvild Moen.

Ingvild Moen

Ingvild Moen har tatt steget ut i de sosiale mediene som fulltidsjobb.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Det er litt skummelt, men jeg vil satse på å jobbe med å lære andre å bruke sosiale medier, på fulltid, sier Ingvild Moen til NRK.no.

Moen mener at sosiale medier er fremtiden, for både private personer og for bedrifter. Hun blogger, og er aktiv på sosiale medier til daglig. Dette har hun holdt på med siden de første bloggverktøyene så dagens lys for omlag ti år siden. I 2010 ble hun dessuten kåret til årets twitrer av Det Nyes lesere .

Overrasket av all responsen

Fra å jobbe som lærer, og med stor interesse for sosiale medier på fritiden, har hun tatt steget ut i den sosiale verdenen på fulltid. Med firmaet Medialight , hjelper hun hovedsaklig bedrifter til å forstå de sosiale medienes muligheter.

– Det er faktisk flere bedrifter enn privatpersoner som kontakter meg. Mange av de som kontakter meg har skjønt hvor viktig det er å være på sosiale medier, for eksempel Facebook. De trenger hjelp til å komme i gang, eller å drifte for eksempel Facebook-siden sin. De fleste har vi workshops eller kurs med, og det er jo spennende for meg som har vært lærer. Jeg er overrasket over responsen, sier hun.

24 timer i døgnet

Moen mener de aller fleste har god nytte av å være på sosiale medier, og at man faktisk bør være tilgjengelig der 24 timer i døgnet. Det kan være en utfordring, men er nødvendig, mener hun.

– Det er ofte på kveldstid at folk har tid til å sjekke nettet, og dersom de da stiller et spørsmål eller skriver noe til bedriften er det viktig at de får respons. Det nytter ikke å bare opprette en Facebook-side eller Twitter-konto, og så bare være innom en sjelden gang. Da faller brukerne fort i fra. Du må følge opp de som bruker siden, og være aktiv sosialt. Det er helt essensielt for en god tilstedeværelse i sosiale medier.

Tester nye medier

Ingvild Moen har selv blogget på mange forskjellige plattformer, og under forskjellige pseudonym, helt fra starten for omlag ti år siden.

– Jeg bruker blogg for å få informasjon, og for å dele informasjon. Det jeg liker med blogging, er at det finnes så mange temaer som jeg kan lære noe av, og jeg kan utvide nettverket mitt.

Ingvild tester stadig ut nye sosiale nettsteder, blant annet testet Tumblr , Quora , Gowalla , Ardvark og Glue . Men hun foretrekker å holde seg til kjente medier som Twitter og Facebook en stund fremover.

– Det tar alltid litt tid før det tar av, men det er fint å ha vært innom og sett hva det er og gjøre seg litt kjent tidlig, sier hun.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober