– Det er litt skummelt, men jeg vil satse på å jobbe med å lære andre å bruke sosiale medier, på fulltid, sier Ingvild Moen til NRK.no.
Moen mener at sosiale medier er fremtiden, for både private personer og for bedrifter. Hun blogger, og er aktiv på sosiale medier til daglig. Dette har hun holdt på med siden de første bloggverktøyene så dagens lys for omlag ti år siden. I 2010 ble hun dessuten kåret til årets twitrer av Det Nyes lesere .
- Les også:
- Les også:
Overrasket av all responsen
Fra å jobbe som lærer, og med stor interesse for sosiale medier på fritiden, har hun tatt steget ut i den sosiale verdenen på fulltid. Med firmaet
, hjelper hun hovedsaklig bedrifter til å forstå de sosiale medienes muligheter.– Det er faktisk flere bedrifter enn privatpersoner som kontakter meg. Mange av de som kontakter meg har skjønt hvor viktig det er å være på sosiale medier, for eksempel Facebook. De trenger hjelp til å komme i gang, eller å drifte for eksempel Facebook-siden sin. De fleste har vi workshops eller kurs med, og det er jo spennende for meg som har vært lærer. Jeg er overrasket over responsen, sier hun.
24 timer i døgnet
Moen mener de aller fleste har god nytte av å være på sosiale medier, og at man faktisk bør være tilgjengelig der 24 timer i døgnet. Det kan være en utfordring, men er nødvendig, mener hun.
– Det er ofte på kveldstid at folk har tid til å sjekke nettet, og dersom de da stiller et spørsmål eller skriver noe til bedriften er det viktig at de får respons. Det nytter ikke å bare opprette en Facebook-side eller Twitter-konto, og så bare være innom en sjelden gang. Da faller brukerne fort i fra. Du må følge opp de som bruker siden, og være aktiv sosialt. Det er helt essensielt for en god tilstedeværelse i sosiale medier.
Tester nye medier
Ingvild Moen har selv blogget på mange forskjellige plattformer, og under forskjellige pseudonym, helt fra starten for omlag ti år siden.
– Jeg bruker blogg for å få informasjon, og for å dele informasjon. Det jeg liker med blogging, er at det finnes så mange temaer som jeg kan lære noe av, og jeg kan utvide nettverket mitt.
Ingvild tester stadig ut nye sosiale nettsteder, blant annet testet
, , , og . Men hun foretrekker å holde seg til kjente medier som Twitter og Facebook en stund fremover.– Det tar alltid litt tid før det tar av, men det er fint å ha vært innom og sett hva det er og gjøre seg litt kjent tidlig, sier hun.