”Sorry seems to be the hardest word,” synger Elton John.
Og skal man tro Dansk Selskab for Patientsikkerhed så gjelder det i høyeste grad leger og annet helsepersonell.
Forklaringsbehov
En arbeidsgruppe ved Dansk Selskab for Patientsikkerhed har utarbeidet et forslag til hvordan man sier unnskyld til pasienter som har vært utsatt for uhell under for eksempel en sykehusinnleggelse.
- Pasienter har behov for en forklaring og en unnskyldning når det har skjedd en alvorlig utilsiktet hendelse, sier regionsdirektør Helle Ulrichsen i danske Region Hovedstaden.
Høflighet
- Kampanjen ville absolutt hatt sin aktualitet i Norge også, sier Terje Vigen i Den norske legeforening til NRK.
- De aller fleste klager på helsevesenet gjelder forhold som skyldes dårlig kommunikasjon eller til og med mangel på generell høflighet, forteller han.
Han støtter den danske kampanjen.
- Men man må ikke tro at man bare kan si unnskyld, også er alt glattet over og glemt. Men det kan være til god hjelp, både for pasient og behandler, mener Vigen.
LES OGSÅ:
Si unnskyld
Derfor har foreningen i samarbeid med Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd, Fag og Arbejde, regionale sykehus, Kommunernes Landsforening og en rekke andre foreninger lansert kampanjen ”Sig Undskyld”.
- Årsakene til at helsepersonell sjelden sier unnskyld er dels at man er redd for represalier, dels at det er vanskelig å si unnskyld for noe man føler er andres skyld og dels ut fra hensynet om å skåne pasienten. Men vi skal si unnskyld, simpelthen fordi det er det rette å gjøre, mener Ulrichsen.
Om lag ti prosent av danske pasienter blir utsatt for uhell i forbindelse med behandling, ifølge danske Dagens Medisin.
LES OGSÅ: