– Ideen om mødre er tidløs. Alle har en mor. Det er noe universelt. Noen vil si at den er stygg og uattraktiv, sier kunstneren Tracy Emin.
Men hun peker på at det er fordi det er en gammel kvinne. Tiden forandrer dem, peker hun på.
Nok skulpturer av menn
– Det finnes nok skulpturer av menn med makt, sier byråd for kultur i Oslo, Rina Mariann Hansen.
Hun kikker imponert på den lille modellen som snart skal forstørres til å bli sju meter høy bronseskulptur og legger til at dette også kan si noe om Munchs forhold til kvinner.
Kunstneren, som har vært inspirert av Munchs kunst siden hun var liten jente, er overveldet over å ha vunnet konkurransen om utsmykningen utenfor det nye museet.
– Min mor døde for to år siden og jeg føler vel at Munchmuseet trenger en «mor», noen som tar vare på det og på Munchs kunst, utdyper hun overfor NRK.
Hun tror det kan være derfor hun valgte dette motivet. Dessuten, legger hun til, så er det så lite som gir ære til eldre mødre og eldre kvinner. Mennene har derimot fått mye plass.
Kunstneren Tracy Emin er en fremstående britisk kunstner som ble kjent gjennom to svært personlige kunstverk: «Everybody I slept with» og «My bed».
Konkurransen hun vant var en lukket konkurranse med sju inviterte kunstnere av internasjonalt format: AK Dolven, Olafur Eliasson, Tracey Emin, Matias Faldbakken, Cristina Iglesias, Ragnar Kjartansson og Adrián Villar Rojas.
Sju meter høy
Kunstneren tar frem den lille modellen og plasserer den forsiktig på kaikanten. Vi må visualisere den ti ganger større for å få et riktig bilde.
Kunstprosjektet skal reises ved den såkalte museumsutstikkeren, et friområde som skal etableres på sørsiden av det nye museet, ved utløpet av Akerselva. Etter planen skal det stå ferdig samtidig med det nye museet i 2020.
Les også:
Byråden mener den samspiller med omgivelsene.
– Men hvorfor så stor?
– Dette er stor monumental kunst og den gjør seg bemerket i omgivelsene. Det skal være signalkunst som skal være en attraksjon i seg selv. Og kanskje forbindes med Oslo etter hvert, sier hun.