Sissel Vera Pettersen - "A Word"

Den underfundige vokalisten og multi-instrumentalisten Sissel Vera Pettersen er ute med ny CD. Morsom og dristig, men med stor fallhøyde.

Sissel Vera Pettersen og Nikolaj Hess

Det er ingen grenser for Sissel Vera Pettersen. All verdens musikk er hennes, bare til å forsyne seg av, utforske, fryde seg over, endevende og filleriste. Og i den danske pianisten Nikolaj Hess har hun funnet sin åndsfrende som er lojalt med på ferden.

Underfundig

De starter i et slags samtidsmusikk-landskap som også bringer tanken til urgammel inuitt-sang. Ordløse vokaliser glir over i underfundige små tekster, og når Sissel synger om snø, så akkompagnerer hun seg selv – på snø.

Kina og Afrika

Plutselig er vi i Kina – og Sissel viser fantastisk stemmekontroll i en uhyre presis stilstudie. Men hennes musikalske kirsebærblomster springer aldri helt ut, og jeg savner utvikling mot noe. Så er vi i Kongo, og Sissel jodler opp-ned på afrikansk vis med skremmende sikkerhet i intrikate toneganger og 9-delt takt. Fryktløst spiller hun også afrikansk tommelpiano, og skrever innimellom over Atlanteren til Brasil for å sjekke ut Nana Vasconcelos-instrumentariet.

Helligbrøde

Det er gøy, men blir litt fragmentarisk – det er som om musikken aldri samler seg til et egentlig budskap utover at ”alt tillatt” og ”vi tør”. Og plutselig blir det farlig, for når Sissel Vera Pettersen og Nikolaj Hess gyver løs på Bachs cello-suite nr 2 er de på tynn is over dypt vann. Hva er det de gjør? De tar musikkhistoriens største enstemmige genistrek – og gir den motstemmer så den blir flerstemmig! Det er helligbrøde, og det gjør ikke saken bedre at Sissel Vera Pettersens stemme sprekker mot slutten i fader Bachs nådeløse tonesprang.

Heldigvis ror de seg i land, et sted i araber-verden, tror jeg. Og takk for det, for det var moro å være med på ferden og vi vil jo høre hvor Sissel Vera Pettersen reiser neste gang. Kanskje hjem til stev og suller i gamle Norge?

Sissel Vera Pettersen/Nikolaj Hess: "A Word"

Calibrated Cali082

• Verdensrekord for Hopper-bilde

Maleriet Chop Suey av Edward Hopper ble onsdag solgt for 92 millioner dollar, tilsvarende 780 millioner norske kroner, på høstauksjonen til Christie's i New York. Dermed ble bildet det dyreste Hopper-bildet noen sinne solgt på auksjon. Bildet fra 1929 viser to kvinner som spiser på en kinesisk restaurant, visstnok inspirert av en restaurant ikke langt fra der auksjonen ble holdt. Kjøperen er anonym. Under auksjonen ble det også solgt et bilde av den belgiske maleren Rene Magritte for 26,8 millioner dollar, også det rekord (NTB).

Chop Suey, Edward Hopper
  • Landets beste kulturkommune kåret

For sjuende år på rad kan Røros kalle seg landets beste kulturkommune, det går fram av Norsk kulturindeks. Alle landets kommuner blir rangert i ti ulike kategorier for å måle kulturaktiviteten.