Sissel Vera Pettersen - "A Word"

Den underfundige vokalisten og multi-instrumentalisten Sissel Vera Pettersen er ute med ny CD. Morsom og dristig, men med stor fallhøyde.

Sissel Vera Pettersen og Nikolaj Hess

Det er ingen grenser for Sissel Vera Pettersen. All verdens musikk er hennes, bare til å forsyne seg av, utforske, fryde seg over, endevende og filleriste. Og i den danske pianisten Nikolaj Hess har hun funnet sin åndsfrende som er lojalt med på ferden.

Underfundig

De starter i et slags samtidsmusikk-landskap som også bringer tanken til urgammel inuitt-sang. Ordløse vokaliser glir over i underfundige små tekster, og når Sissel synger om snø, så akkompagnerer hun seg selv – på snø.

Kina og Afrika

Plutselig er vi i Kina – og Sissel viser fantastisk stemmekontroll i en uhyre presis stilstudie. Men hennes musikalske kirsebærblomster springer aldri helt ut, og jeg savner utvikling mot noe. Så er vi i Kongo, og Sissel jodler opp-ned på afrikansk vis med skremmende sikkerhet i intrikate toneganger og 9-delt takt. Fryktløst spiller hun også afrikansk tommelpiano, og skrever innimellom over Atlanteren til Brasil for å sjekke ut Nana Vasconcelos-instrumentariet.

Helligbrøde

Det er gøy, men blir litt fragmentarisk – det er som om musikken aldri samler seg til et egentlig budskap utover at ”alt tillatt” og ”vi tør”. Og plutselig blir det farlig, for når Sissel Vera Pettersen og Nikolaj Hess gyver løs på Bachs cello-suite nr 2 er de på tynn is over dypt vann. Hva er det de gjør? De tar musikkhistoriens største enstemmige genistrek – og gir den motstemmer så den blir flerstemmig! Det er helligbrøde, og det gjør ikke saken bedre at Sissel Vera Pettersens stemme sprekker mot slutten i fader Bachs nådeløse tonesprang.

Heldigvis ror de seg i land, et sted i araber-verden, tror jeg. Og takk for det, for det var moro å være med på ferden og vi vil jo høre hvor Sissel Vera Pettersen reiser neste gang. Kanskje hjem til stev og suller i gamle Norge?

Sissel Vera Pettersen/Nikolaj Hess: "A Word"

Calibrated Cali082

• Skryt til «Mission Impossible»

Den nye «Mission Impossible»-filmen, som delvis er spelt inn i Noreg, får skryt av internasjonal presse. Det skriv VG. Rolling Stone Magazine, Los Angeles Times og Entertainment Weekly er blant dei som rosar filmen. Scena der Tom Cruise heng og dinglar utfor Preikestolen får mykje merksemd. Men Noreg er ikkje nemnt i filmen; fjellplatået er lagt til India.

MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT
  • Spillerom direkte frå Moldejazz

Spillerom, NRK P2 sitt musikkprogram, sender live frå Moldejazz denne veka. I dag byr dei på live musikk og fuglekikking med hovudartisten Maria Schneider.

Vi sender direkte fra Alexandraparken i Molde, der Moldejazz er i full gang. Programleder Tine Skolmen får besøk av aktuelle gjester og festivalmusikere på scenen. Dagens liveband: Ensemble Eliassen.
  • Ny studie om kvinner i film

Mannlege kritikarar er meir skeptiske til filmar med kvinner i, enn kva kvinnelege kritikarar er, skriv The New York Times. Det viser ein ny studie frå San Diego State University. Studien tar for seg kritikkar publisert på nettstaden Rotten tomatoes. Forskarane finn at kvinnelege kritikarar i gjennomsnitt gir filmar med kvinner i ei vurdering på 74 prosent, medan dei mannlege kritikarane gir 62 prosent i gjennomsnitt til dei same filmane(stjerner og terningkast er gjort om til prosent i studien).