Normal

Sinnataggen og Monolitten er fritt vilt

Alle kan bruke Sinnataggen og Monolitten til å tjene penger. Det er klart etter at Oslo kommune har tapt kampen om å registrere flere av Gustav Vigelands mest kjente skulpturer som eget varemerke.

Sinnataggen og Monolitten

Oslo kommune har tapt kampen om å få varemerke flere av Gustav Vigelands skulpturer. De mest kjente er Sinnataggen og Monolitten.

Foto: NRK/Scanpix

Avgjørelsen er falt i Klagenemnda for industrielle rettigheter mandag, og klagene fra Oslo kommune er forkastet. Tidligere er saken behandlet både i Patentstyret og EFTA-domstolen. Med samme resultat.

Det betyr at hvem som helst kan kopiere og selge skulpturene for å tjene penger.

70-årsgrensen

Det er over 70 år siden Gustav Vigeland døde, og opphavsretten falt bort. Oslo kommune startet kampen for varemerking i 2014, 70 år etter kunstnerens død. Kommunen ville forhindre at hvem som helst kan lage en sinnatagg eller monolitt og tjene penger på dem.

– Jeg er helt enig i denne avgjørelsen, sier Inger Berg Ørstavik, førsteamanuensis ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo. Hun sier at ingen bør få eksklusiv rett til kunstverk når opphavsretten løper ut.

Inger Ørstavik

ENIG: Inger Berg Ørstavik, førsteamanuensis ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo, sier ingen bør få eksklusiv rett til kunstverk når opphavsretten løper ut.

Foto: Eva Dobås / UIO

Hun mener også at saken er prinsipielt viktig fordi denne saken er den første i sitt slag. Siden den også er behandlet av EFTA-domstolen har resten av Europa vist interesse for avgjørelsen.

Felles kulturarv

– Både kunstneren Gustav Vigeland og Vigelandsanlegget må anses å tilhøre vår felles kulturarv, sier Klagenemnda for industrielle rettigheter i vedtaket.

Vigeland innehar en særstilling blant norske billedhuggere. Han var helt dominerende i Norge i første halvdel av 1900-tallet.

Endelig avklaring

Oslo kommune er fornøyde med at heller ingen andre kan ta rettighetene på Vigelands sin kunst. De ønsker ikke å gå juridisk videre med saken.

Rina Mariann Hansen, kulturbyråd for Oslo kommune (Ap)

Rina Mariann Hansen, kulturbyråd for Oslo kommune (Ap)

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Vi har fått en avklaring på dette spørsmålet, og tar det til etterretning. Nå går vi videre med det som er aller viktigste for oss, nemlig å vise fram den kunstneren Vigeland var, sier kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) til NRK.

LES OGSÅ:

Oslo gir ikke opp kampen om Sinnataggen

Frykter misbruk av Gustav Vigerlands kunst

Kulturstrøm

  • Wolf Alice vant gjev britisk pris

    Det britiske indiebandet var nærmest stumme etter seieren, der de danket ut navn som Noel Gallagher, Arctic Monkeys og Lily Allen, skriver BBC. Ifølge juryen vant bandet Mercury-prisen for sitt eklektiske, forheksende andrealbum «Visions of a Life», som i det norske bransjenettstedet Gaffa ble beskrevet som en modigere og mer ambisiøs utgivelse enn debutplaten. (NTB)

    Wolf Alice
    Foto: Handout / NTB Tema
  • Cher hardt ut mot ABBA-Benny

    Til uken slipper Cher et album med sine versjoner av ABBA-klassikerne, og benytter anledningen til å kritisere Benny Andersson som komponerte bandets låter sammen med Björn Ulvaeus. – Benny tok jentene og brukte dem som instrumenter. Han laget en plass for dem i låtene, og de passet inn på den lille plassen. Men han ga dem ikke rom for å synge som de kanskje hadde villet, lyder det videre fra Cher. Etter å ha medvirket i «Mamma Mia – Here We Go Again»-filmen, sa Cher til The New York Times hun aldri var noen stor ABBA-fan på 70-tallet. (NTB)

    Mamma Mia! Here We Go Again
    Foto: Jonathan Prime / NTB Tema
  • Sylvi Listhaug som platecover

    Frp-nestleder Sylvi Listhaug portretteres med gjensydd munn og laserøyne på platecoveret til en ny punkutgivelse, «Punk i Norge 2018». Hun har nærmest blitt et ikon, mener kommunikasjonssjef.