Forslaget foregriper departementets egen innstilling til ny åndsverklov gjennom å foreslå en egen kompensasjonsordning som skal sikre rettighetshavere oppgjør for privat kopiering.
Bransjen overkjørt
Regjeringen har dermed valgt å ikke høre på musikkbransjen, som ivret for å kriminalisere privat kopiering av musikk. Regjeringen har heller ikke fulgt bransjens oppfordring om å legge en særavgift på ulike lagringsmedier, slik som uinnspilte cd- og dvd-plater.
Da kulturdepartementet våren 2003 sendte ut sitt høringsutkast til ny åndsverklov skrev NRK.no/musikk om et demokratisk underskudd i prosessen. Av 126 høringsinstanser som ble invitert til å mene noe om lovutkastet er det bare en som representerer musikk-kjøperne; den lille, idealistiske foreningen Elektronisk Forpost Norge (EFN).
Liten stemme hørt
Nå har David vunnet over Goliat. EFN har fått gjennomslag for alle sine idéer om sikring av forbrukernes rettigheter.
- Dette viser at det heldigvis ikke er antallet argumenter men styrken i argumentene som teller mest, sier Bjørn Remseth, nestleder i EFN.
- Opphavsrettproblematikken er ikke bare et spørsmål om markeds- og teknologitilpasning.
- Dette er først og fremst kulturpolitikk. Avgjørelsen hører hjemme i Stortinget og ikke i rettsalene, noe jeg er glad regjeringen tydeligvis har innsett, sier Remseth.
Flere rettssaker
- TONO, IFPI og flere andre opphavsrettsorganisasjoner har valgt å saksøke enkeltmennesker som de mener bryter åndsverkloven. Tror du det blir slutt på slike rettssaker og trusler om rettssaker nå?
- Nei, det tror jeg ikke. Bransjen vil hele tiden prøve å finne nye måter å saksøke folk på , fordi de ønsker å kriminaliserer alt som har med fildeling å gjøre.
- Men nå vil det bli mye vanskeligere for bransjen å fortsette å gjøre dette. I alle fall i Norge.
Stor betydning
Opphavsrettjussen er kompliserte saker. Dette er ikke en sak som har engasjert massene. Bjørn Remseth tror det vil ta tid før folk forstår hvor viktig dette er.
- Fildeling blir mer og mer en inngrodd del av vår kultur. Vi oppfatter dette som naturlig, selv om platebransjen har øvet stort trykk for at vi skal oppfatte dette som ulovlig og umoralsk. Nå er det slått fast at dette er lovlig og helt greit.
Utfyllende ordninger
Kulturdepartemenet skriver at den nye kompensasjonsordningen må sees i sammenheng med bevilgningen på 19,5 millioner til Fondet for lyd og bilde. Fondsmidlene skal tildeles kollektivt etter søknad, mens kompensasjonsordningen skal tildeles individuelt.
Det er fremdeles uklart hvordan man skal beregne hvor mye hver enkelt komponist, tekstforfatter og artist skal få i vederlag for privat kopiering. For hvordan skal man måle privat kopiering? Skal platesalg avgjøre? Eller kanskje nettbasert musikksalg? Eller hva med radiospilling?
Myndighetene kommer neppe til å benytte nedlastingsstatistikken fra de fortsatt ulovlige peer to peer-serverne på internettet.