Brennende dans
Ottar "Big Hand" Johansen. Foto: Sjur Sætre, NRK
Han har spellt til dans i over 40 år og sett mye. Det har blitt mange lokaler, mange pølser og mange sistedanser på ham. Og han har status som en slags bestefar i køntrikretser og har tilbragt vannvittig mange timer i turnebusser. Egentlig heter han Ottar Jakob Johansen, men som regel kalles han bare Big Hand. Under en dans i ungdommen satte han fyr på håret til jenta han danset med. Sjur Sætre møter Big Hand.
30 år med norske dansegulv
Musikerene på scenen har ofte et litt annet bilde av hva som foregår på dansegulvet enn de som svinger seg. Arne Moslåtten fra Hellbillies har stått på scenen i over 30 år og observert dramatikken som har utspilt seg. Han forteller til reproter Agnete Daae-Qvale Holmemo at det er visse ting som går igjen, dette kan være slosskamper, dansing i utakt, forelskelse og ekteskapelige krangler.
Blind scenekunstner
Jan Henrik Dahl. Foto: Sjur Sætre, NRK
På 1950-, 60- og 70-tallet og til et stykke ut på 80-tallet var det store fester til inntekt for blindesaken på bygdene i Norge. Lokale blindesaksforeninger stod som arrangører, og stedet var gjerne bygdas samfunnshus. Dit kom kreti og pleti, og bandene og underholderne var gjerne blinde eller svaksynte.
Jan Henrik Dahl i Askim er blind og har i alle år jobbet som pianostemmer. Men mesteparten av fritiden har gått med til sang og spell, ofte i regi av blindesaksforeningene. Sjur Sætre besøker Jan Henrik Dahl hjemme i stua hans.
Dansebanddronningen
Jenny Jenssen. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
Hun kalles gjerne Norges dansebanddronning, Jenny Jenssen. Opprinnelig er hun fra Bjerkvik utenfor Narvik, og i årevis har hun reist land og strand rundt med bandet Septimus. Hun vært i mange festlokaler, og hun har sett mye der oppe fra scenekanten. Reporter Sjur Sætre møtte henne på kaia på Vippetangen, like før avgang med Stena Saga, båten for de danseglade, mellom Oslo og Fredrikshavn.
Lillebror ser fra scenen
Lillebror Sande Larsen underholder på Stena Saga. Foto: Sjur Sætre, NRK
Han kalles bare Lillebror og er sanger, pianist og entertainer. Han begynte som trommis i farens orkester da han var ung gutt, og i løpet av de nesten 25 årene han har holdt på har det blitt over 2000 spillejobber.
Sannsynligvis har han spilt på en pianobar et sted nær deg, og var ikke du der, så husker du ham sikkert fra Reisesjekken på TV. En gang sovna saksofonisten på scenen! Reporter Sjur Sætre møter ham på Stena Saga i rom sjø mellom Oslo og Fredrikshavn.
Danset på scenen
Hilde Heltberg. Foto: Jørn Gjersøe, NRK
Hun har stått på scenen siden hun var gammel nok til å slippe inn i danselokaler. Nå holder Heltberg mest konserter, men hun har også en fortid som dansebandvokalist, og fra den perioden er det mange pussige episoder som har festet seg. Hun forteller hun blant annet om hvordan en ivrig publikummer en gang absolutt skulle danse med henne mens hun sto og sang, og at hun atpåtil fikk betalt for dansen - som aldri ble gjennomført.
Tilbakemeldinger bestemmer kvaliteten
Ulike tilbakemeldinger fra publikum underveis i en konsert eller når en spiller til dans er med på å avgjøre hvor god musikken blir- det sier Arne Moslåtten, gitarist i Hellbillies og Toradertrioen. Han har opplevd tilbakemeldinger fra elleville svenske fans og fulle nordmenn som deiser i bakken og gir bandet skylda, og hver gang har det gitt utslag i musikken fra scenen. Reporter er Agnete Daae-Qvale Holmemo.
Usynlige soner på dansegulvet
Liv Marit Wedvik forteller om usynlige soner på dansegolvet. Foto: SCANPIX
Country-artisten Liv Marit Wedvik forteller blant annet om usynlige soner på dansegolvet hvor hun, med den gode utsikten en vokalist har fra scenekanten, lett kan se hvilke forhold som er «lovlige» eller ikke.
Falt fra scenekanten
To av de fire søstrene Eikaas, Kikki og Linda, forteller om da publikum ble invitert opp på scenen og det endte med fall fra scenekanten og en brukken nese!
- Må ha en truseslipper
Tore Hansen. Foto: Knut Falch / SCANPIX
Først av alt betyr siste dansen at vi er ferdige med jobben og er slitne. Det handler også om at vi har bygd opp et repertoar til klimaks, og fått folk opp på bordene, sier Tore Hansen.
- Vi må jo få dem ned fra bordene igjen, og da tyr vi til en riktig truseslipper, - som er krampelåta for de som ikke har klart å ordnet seg i løpet av kvelden.
Liv Marit Wedviks første sistedans
Liv Marit Wedvik forteller om sin første tur på discotek, da hun danset til "Love Hurts".
Mye foregår bak scenen
Jan Borseth. Foto: Agnete Daae-Qvale Holmemo
Spelemann Jan Borseth fra Selbu forteller at publikum ikke bare finner på ting nede i salen under en dans. Av og til skjer det også spennende ting bak scenen...
Beholder klærne på
To av søstrene Eikaas fra Søgne, Kikki og Linda, forteller at de gjerne gir publikum en klem eller tre, men at de beholder klærne på!
Trusekasting
Kasting av undertøy opp på scena er et kjent fenomen på mange konserter. Men det er ikke alltid artistene er forberedt på hva det er de faktisk får slengt opp til seg. Vassendgutane fra Ørsta på Sunnmøre forteller om hva som skjedde da de ba publikum på en ungkarsfestival kaste fra seg undertøyet.
Konsert ble dans på lokalet
Rita Eriksen. Foto: Lise Åserud / SCANPIX
Rita Eriksen forteller om en merkelig opplevelse under et besøk et sted på Vestlandet, og hvordan det som i utgangspunktet skulle være en konsert til slutt ble en dansetilstelning.
Siste dansen på travbanen
- De aller fleste musikere liker ikke å danse, det forteller gitarist i Hellbillies og Toradertrioen, Arne Moslåtten. Han innrømmer at selv om han skriver og produserer låter som får folk til å svinge seg på gulvet, vil han heslt holde beina sine i ro på scenen. Det er også stor underholdning å få folk til å miste danserytmen ved å legge inn et taktskifte i en låt, forteller han, slik som Hellbilies har gjort i ”Tvil på travbanen”, kun for å få seg en god latter. Reporter Agnete Daae-Qvale Holmemo.
Tungt trekkspill
Lasse Johansen. Foto: Sjur Sætre, NRK
Han er kjent for å ha et strålende humør, og han mener at musikk er medisin mot det meste. Han heter Lasse Johansen og har vært svært opptatt av å gi taterne i Norge et ansikt. Du kjenner ham kanskje som musiker. For Lasse Johansen har reist land og strand rundt og sunget og spillt i over 40 år. Han har sett mye rart! I 15 år var han vokalist i Ole Ivars, og på en spillejobb en gang var det en som hadde et litt tungt trekkspill. Reporter er Sjur Sætre.
Flyktet fra dansen
Noen dansetradisjoner kan være temmelig sære. Spellemannen Jan Borseth fra Selbu i Sør-Trøndelag husker godt stabbdansen: et par danset på ei stubbe mens mannen skulle bite av et stykke flesk som jenta hadde mellom tennene. Det hendte unge kvinner måtte danse stabbdans med gamle kaller. Er det rart jentene prøvde å stikke av?
Tilrettelagt for web av Per Kristian Johansen.
Foto, ingress: AP Photo / Sergey Ponomarev
Norgesglasset NRK P1
Lenker
- Hør: Lillebror Sande Larsen
- Hør: Ottar Big Hand Johansen
- Hør: Arne Moslåtten
- Hør: Jan Henrik Dahl
- Hør: Jenny Jenssen
- Hør: Arne Moslåtten
- Hør: Hilde Heltberg
- Hør: Liv Marit Wedvik
- Hør: Søstrene Eikaas
- Hør: Tore Hansen
- Hør: Liv Marit Wedvik
- Hør: Jan Borseth
- Hør: Søstrene Eikaas
- Hør: Vassendgutane
- Hør: Rita Eriksen
- Hør: Arne Moslåtten
- Hør: Lasse Johansen
- Hør: Jan Borseth