Noe er galt i Amerika. Første halvår falt platesalget i USA med 17 prosent. På to og et halvt år har plateselskapene tapt 25% av omsetningen. Der de før solgte fire plater selger de nå bare tre.
Nylig vedtok verdens største plateselskap Universal å redusere prisene til butikkene i USA med 30 prosent.
Norske platekjøpere er for ivrige. Derfor går ikke prisene ned i Norge. foto: Knut Falch / SCANPIX.
- Det er en måte å få forbrukerne tilbake til platebutikkene på, sier Petter Singsås, som er direktør i Universal Music i Norge.
Uendrede priser
Her hjemme vil Petter Singsås i Universal Music i Norge ikke følge moderselskapets eksempel å sette ned prisene.
- Jeg ser ingen grunn til at vi skal sette ned prisene så lenge det norske platemarkedet går så godt, sier Singsås.
I Europa er Norge med i en eksklusiv klubb av land som ikke opplever nedgang i platesalget. Andre land hvor platesalget holder seg er Frankrike, Italia og Portugal, mens land som Sverige, Danmark og Tyskland opplever sterk nedgang.
- I Norge har vi foretatt en gradvis nedjustering av prisene de siste 3-5 år, særlig på kampanjer mot de store platekjedene. I dag finner du album ned i 119 kroner, sier Petter Singsås.
- Derfor trenger vi ikke gjennomføre et dramatisk kutt som de gjør i USA. Der har de hatt et konservativt prissystem hvor de har tviholdt på fullprisene. I USA finnes det ikke rabatter.
Petter Singsås sier de norske rabattene til Platekompaniet og andre store kjeder ligger på opp mot 20% allerede i dag. Og så lenge nordmenn fortsetter å kjøpe plater i samme tempo som før trenger ikke Singsås sette ned prisen.
- Så lenge forbrukerne fortsetter å kjøpe plater så er ikke prisene gærne. Husk at en cd koster mindre enn en pizza. Tenk hva u får igjen på en cd, sier Singsås.
Sitter på gjerdet
Ingen av de andre plateselskapene har fulgt Universals prisnedsettelse i USA.
- Jeg tror de vil sitte litt på gjerdet. De venter og ser.
Sitte på gjerdet gjør egentlig også Petter Singsås.
- Vi må se hvordan dette går i USA, og hva som skjer i markedet. Klarer de å få forbrukeren tilbake i butikken ved å sette ned prisen?
I vår satte Universal Norge ned prisen på album til butikk fra 107 til 104 kroner.
I vår satte Universal Norge ned prisen på album til butikk fra 107 til 104 kroner.