Mer om nedlasting og fildeling!
Les også: Tjener på nedlasting
Platebransjen har hengt seg opp i en dinosaurteknologi, og klarer ikke å møte konkurransen fra nye billigere og enklere teknologier for å distribuere og høre på musikk. Dette er hovedbudskapet fra BI-
Ungdommen vil fortsatt være musikkinteressert, og fortsette å høre på musikk... Foto: Jørn Gjerøse, nrk.no/musikk.
forsker Espen Andersen, som har analysert platebransjen fra utsiden.
Beskytter forretningsmodell
- De har et ganske stort og dyrt apparat for å produsere noe som er ganske dyrt og stort å produsere, nemlig cd-plater. Så kommer det inn nye distribusjonsformer er mye rimeligere, som vil føre til at prisene på musikk går ned. Da er det helt naturlig for bransjen å reagere og forsøke å beskytte sin eksisterende forretningsmodell, sier Espen Andersen til Musikknytt i NRK P1.
Espen Andersen underviser i
... Men kanskje ikke på den måte som plateselskapene ønsker seg. Foto: AP Photo / Koji Sasahara.
strategi og teknologi, med hovedfokus på hvordan etablerte bransjen møter nye og billigere teknologier.
Den krisa platebransjen nå er oppe har andre bransjer vært gjennom tidligere. Norsk data gikk overende fordi de ikke så at personlige datamaskiner var noe folk ville ha.
Gravemaskinprodusenter forsto ikke hva som rammet dem da hydraulikk tok over for kabelstyring. Telegrafselskapene hadde liten tro på at det gikk an å gjøre forretninger over telefon. Selv om plateselskapene forstår hva som er i ferd med å skje, så er det ikke så enkelt for dem å forandre seg, mener Espen Andersen.
- De kan ikke bare gå over til den nye modellen. De har et stort apparat som fremdeles må holdes i live, og som de må tjene penger ti.
Har funnet bevis
Espen Andersen mener å ha funnet bevis for at platebransjen ikke er villig til å konkurrere. Basert på platebransjens egne tall har han beregnet de norske selskapenes fortjenestemarginer til å ligge fast på 38 – 39 prosent de siste fem årene – samtidig som salget altså har gått nedover.
- Hadde det vært konkurranse ville prisene på cd-plater gått dramatisk mye ned, og enda viktigere; marginene for selskapene ville gått ned. Men det har den ikke gjort.
I stedet sender altså plateselskapene regninga over til forbrukerne, ved å prøve å overtale politikerne til å beskytte produsentene. Espen Andersen tror musikkindustrien har mye å lære av filmindustrien, som setter ned prisen på en film til 99 kroner kort tid etter lansering. Selv om det koster mye mer å produsere en film enn en cd.
- DVD-er er et mye bedre produkt. Det er mye mer moro med en DVD. Du får ekstrascener og ”slik ble filmen laget”. Bransjen har også lært seg å ha global lansering. Ringenes Herre-filmene ble for eksempel lansert globalt nettopp for å komme piratkopiering i forkjøpet, og har vært kjempesuksesser.
- Ikke dra forhastede konklusjoner
- Hvis du skal gi et råd til politikerne i Norge som skal vedta en ny åndsverklov, hva bør de legge vekt på?
- Jeg tror politikerne må tenke seg om så man ikke forhastet aksepterer den eksisterende platebransjens bilde av nødvendigheten av teknologiske sperringer. Hvis man vedtar noe som folk ser på som klart urimelig vil du få store mengder lovbrudd og en svekkelse av respekten for lover generelt. Derfor er jeg veldig skeptisk til å forsøke å sanksjonere noen som helst form for teknologiske sperrer.
- Men platebransjen peker jo på en nedgang i salget. Ikke bare i Norge, men i hele verden. Er ikke det et godt nok argument?
Gammeldags teknologi
- Nei, det er på ingen måte et godt argument. Platesalget har gått noe ned. Det er helt korrekt, men platebransjen konkurrerer om folks underholdningspenger. Særlig ungdommens underholdningspenger. Og vi vet for eksempel at markedet for sms-meldinger har gått fra null i 1997 til 2,5 milliarder i 2003. Og det er vel ikke unaturlig at en del av de pengene ungdommene ville brukt på cd-plater tidligere nå brukes på mobiltelefon, digitalkamera, dvd-spillere, dataspill og sms-meldinger.
- Så platebransjen sitter på en gammeldags teknologi ungdommen ikke er interessert i lenger?
- Ungdommen er interessert i musikk, men ikke på cd-er. De vil fortsatt være interessert i musikk, men kanskje ikke på den måten som platebransjen insisterer på å fortsette å selge den.