Hopp til innhold

Slik kan du knekke Knausgård-koden

Den som vil knekke Knausgård-koden bør lese den franske forfatteren Stendhal.

"Selvopptatte memoarer"

'Selvopptatte memoarer' av den franske forfatteren Stendhal (Henri Beyle) utgis i Norge.

Foto: Gyldendal

Den franske 1800-talls forfatteren Stendhal er mest kjent for sine to romaner «Rødt og svart» og «Kartusianerklosteret i Parma», men han skrev også selvbiografiske bøker. Nå foreligger den lille boken «Selvopptatte memoarer» for første gang på norsk.

Som å stige inn i en tidsmaskin

Stendhals selvbiografiske memoarer virker både fremmede og aktuelle på en og samme gang. La oss ta det fremmede først. I det jeg åpner denne lille nesten kvadratiske boken er det som om å stige inn i en tidsmaskin, og lande på Café de Rouen i Paris på 1820-tallet, hvor den noen og tjue år gamle Stendhal fører endeløse samtaler med sin fortrolige venn Lussinge, mens baroner, grever, kammerpiker og horer flagrer forbi.

Alt samlet i tolv tilbakeskuende kapitler og skrevet ned av forfatteren i juni 1832 da han var atskillig eldre - og klokere?

Henvender seg direkte til leseren

Og ja, det er lett å gå seg vill i de franske salongene for oss som kommer inn i historien nesten to hundre år etter. Oversetter Karin Gundersen har avstått fra et etterord denne gangen, og nøyer seg med enkelte forklaringer i margen. Iblant lengter jeg etter et lynkurs i fransk kulturhistorie for å ha utbytte av disse memoarene.

Men hver gang denne teksten truer med å kjede meg, så henvender forfatteren seg direkte til leseren og påpeker at han selv synes denne selvopptattheten er avskyelig og at leseren sikkert kjeder seg!

Det aktuelle ved disse memoarene er Stendhals egne analyser av hvordan han var som ung. Han hadde ikke evnen til å være spirituell. Men samtidig hadde han en energisk bramfrihet, som kunne gå omgivelsene fullstendig på nervene.

En ypperlig oversettelse

Tilsvarende nådeløse eller kjærlige er alle karakteristikkene av menneskene han treffer i salongene - de er enten avskyelige beundringsverdige eller bare hemningsløst kjedelige - som for eksempel noen blonde franske døtre som Stendhal trøtt konstaterer at han måtte ha ti år for å klare å skille fra hverandre, fordi disse blonde vesene bare sier fulllkomment passelige ting, som får ham til å sovne der han står.

All denne boringen i det egne selvet er skrevet med en sterk tilstedeværelse, som skinner gjennom den ypperlige oversettelsen til Karin Gundersen. Stendhal konkluderer med at Jeg er vant til å virke som det motsatte av jeg er. Når man lesere slike utsagn er det vanskelig å la være å trekke inn Knausgård også her.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.