Hopp til innhold

Er denne mannen blitt for koselig?

Thomas Seltzers aktualitetsprogram «Trygdekontoret», trekker like mange i aldersgruppen 20-29 som Dagsrevyen 21 og Kveldsnytt. Kult, men skummelt, mener han.

Trygdekontoret med Knut Schreiner, Kristin Winsents og Gylve Fenris Nagell.

Thomas Seltzer er kjent som bassist i Turboneger. Nå også som «lun» programleder. Her sammen med Turbo-kollega Knut Schreiner, NRK Lydverkets Kristin Wincents og metallguru Gylve Fenris Nagell.

Foto: NRK

– Vi går inn på smale ting og prøver å se det hele fra et fugleperspektiv. Det tror jeg er interessant for mange, sier Thomas Seltzer, opprinnelig Turboneger-bassist, nå programleder for NRK3s «Trygdekontoret».

Programmet han leder opplever stor økning i seertallene, til tross for at konseptet er temmelig smalt, selv til NRK å være.

Les også: Ari lei av dårlige journalister
Se kveldens Onsdagens «Trygdekontoret» i Nett-TV fra kl. 22.30.

Tall fra NRKs forskningsavdeling viser at Trygdekontoret sees av like mange 20- til 29-åringer som Dagsrevyen 21 og kveldsnytt. Det synes programleder Thomas Seltzer er litt ubehagelig.

Se alle «Trygdekontoret»-programmene her

– Vi setter dagsorden for det unge Norge, det er kult, men skummelt. Er det noe å feire, eller er det tegn på ekstrem samfunnsforvitring? spør Seltzer.

– Corny

Sammen med et panel av eksperter bestående av mer enn mindre velkjente fjes diskuterer han universelle, globale, nasjonale og lokale problemer i en setting som skal etterlikne et gammelt trygdekontor. Høytflyvende, til tider akademisk, særs kynisk, opplyst og underholdende.

Les også: Ari klarer seg uten selvhjelpsbok

Under kan du se klipp fra kveldens Trygdekontor med Turboneger-kollega Knut Schreiner, Lydverket-Kristin Winsents og metallguru Gylve Fenris Nagell.

(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Thomas Seltzer er begeistret for at NRK valgte å satse på et såpass snålt format.

– Det er et corny konsept, men jeg føler dette oppfyller NRKs public service-oppgave perfekt. Publikum sier haha, men også aha. Det er edutainment og infotainment. Folk sier det er kunstnerisk interessant og kult, sier han.

130 000 på det meste

Serien med programmer ble solgt inn under forutsetning av at det ville trekke et fullsatt Valle Hovin - rundt 40 000 -hver onsdag. Til nå har programmet hatt 91 000 seere på det meste, iregnet repriser og nett-tv nesten 130 000.

Les også: – Jeg elsker kriminalitet

– Det er program som er krevende å se på, for hele studioet er et vakuum. Om noen sier noe morsomt forsvinner det bare ut i det svarte mørket bak arkivskapene. Folk venter seg latter fra publikum, men får ingenting, sier han.

– Folk sier det er blitt for lunt

Som bassist i et av Norges mest myteomspunnede band, med stor suksess også internasjonalt har Seltzer likevel status som en slags undergrunnshelt.

Last ned programmene HER

– Frykter du ikke at seertallene skal bli for høye?

– Vi har fått mange tilbakemeldinger på at det er blitt for koselig og lunt, så kanskje vi må ta noen grep.

Les også: Turboneger-bassist med NRK-program

– Hender det du tar du deg selv i å være for lun?

– Nei, ikke jeg. Så lenge temaene bærer seg selv kan vi gjerne ha kong Harald i studio.

– Hva ville dere snakket om?

– Mannekroppen førti pluss, eller mannekroppen på vei inn i aftenlandet. Eller forholdet mellom testosteron og vilje til makt. Nietzschiansk og fysiologisk perspektiv i den kongelige hverdagen, sier han.

Sjeldne gjester

Årets sesong er bare den andre for «Trygdekontoret». Lite er forandret fra den første, og mange av gjestene er de samme. Men hittil i år har TV-seere som har benket seg foran programmet seint på onsdager fått se rimelig eksklusive opptredener fra kriminelle Petter R. Hansen, samt en Ari Behn i storform.

– Det er de to som er de tydeligste eksemplene på folk som ikke stiller opp så mange andre steder. Mye av grunnen er nok at det er litt andre samtaler enn de man ser i andre talkshow, at ting belyses fra nye og interessante vinkler, sier prosjektleder Eirik Ingstad Sandberg til nrk.no.

Det har fått en egen «kred» å stille opp på Trygdekontoret, og å matche Seltzers veltalenhet.

– Men hva får gjestene ut av å komme på showet?

– Nei, si det. Jeg tror vi har verdens rareste målgruppe. Alt fra veldig gamle til unge folk som ser på. Men det er klart vi scorer veldig høyt i 20-29-gruppa, sier Sandberg.

«Trygdekontoret» har sending onsdag kveld 22.30 på NRK3.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober