Les også: Reklamerer for undertøy
Albumet ”Live At The Gaslight 1962” kommer i salg fra 30. august og vil kun være å få kjøpt i den gigantiske coffee shop-kjedens lokaler i USA og Canada de første 18 månedene.
Starbucks har tidligere inngått avtaler med Joni Mitchell, Alanis Morisette og Ray Charles. Sistnevnte solgte over 3 millioner album i kaffekjedens butikker. Foto: Scanpix.
Skjelden bootlegg
Albumet inneholder blant annet den første liveframførelsen av låta ”Don’t Think Twice It’s All Right”, og det lenge etterspurte materialet som ble tatt opp på Gaslight Cafe i Greenwich Village, Manhattan.
Den eksklusive avtalen vil sammenfalle med premieren på Martin Scorseses film om Bob Dylan, ”No Direction Home”.
Fansen protestere
Etter at nyheten ble sluppet har Dylan-fans over hele verden lagt igjen sterke meninger mot idolets siste krumspring på diverse diskusjonsforum på nett med beskjeder som:
”Dette suger”, ”Han bagatelliserer musikken sin” og ”Han trenger jo ikke pengene. Kanskje han gjør det for å endre folks oppfating av ham som protestsanger?”.
Boikott
Starbucks har tidligere inngått lignende avtaler med artister som Alanis Morisette, Ray Charles og Joni Mitchell. De ledende platekjedene i USA og Canada har svart med å boikotte artistene i butikkene sine.
Undertøysreklame
Dette er ikke første gang Bob Dylan sjokkerer sine fans. I fjor var den gamle protestsangeren og rockelegenden med i en reklame for undertøysprodusenten Victoria’s Secret.