Seladon for fulle seil

Seladon er en to-mastra seglkutter på 58 fot, bygd i 1937. De fleste seilskutene forbindes jo med feminine verdier, men Seladon er mer som en gresk, maskulin gud, og navnet gir klare assosiasjoner. Vi er med klasse 7B fra Rimbareid barne- og ungdomsskule på avslutningstur, i strøkene utenfor Fitjar.

Seilskuta Seladon fra Fitjar
Foto: privat

7.klassingene fra Fitjar er av den heldige sorten. De får en hel dag, for fulle seil, med Seladon. Skipper på skuta, Einar Matre, er far til en av elevene i klassen, Hildegard. Sammen med oss i Norge Rundt opplever elevene en dag med sol og regn i Fitjars skjærgård. På øya Føyno møter ungdommene alle de andre 7.klassingene fra Fitjar. De skal sveises sammen før de starter på ungdomsskolen til høsten.

Klasse 7 B, Rimbereid skule, Fitjar
Foto: Solvår Flatås / NRK

Et eventyr i 25 år

Seladon drives av Terje Skorpen og Einar Matre. De to kjøpte båten og småbruket Smedholmen for 20 - 25 år siden. Siden den tid har de livnært seg av å drive kyst- og naturlivsskole. De tar med små og store grupper på turer, lærer bort tradisjonelt sjømannsskap, men gir også kurs i båtførerprøven. En viktig del av av teori og praksis på en seilskute, er å lære knuter og stikk. På Seladon er de knuteeksperter.

Solvår Flatås i masta

Solvår i masta på Seladon.

Foto: John Arnt Naustdal / NRK

-En knute læres ikke før man har laget den ti ganger og til slutt i blinde, sier Einar.

Han er tålmodigheten selv når det gjelder å lære 7.-klassingene knutekunsten. Den mest viktige knuten av dem alle er den som kan redde liv.

-Dersom man kan den knuten, ligger i vannet og får tauet kastet mot seg, så kan man enkelt lage seg ei løkke rundt livet, sier Einar.

Einar Matre, Seladon

Einar Matre lærer 7.-klassingene å lage knuter.

Foto: Solvår Flatås / NRK

Seladon i Norge Rundt

TV-teamet fra Norge Rundt er med Seladon på tur en hel dag. Mesteparten av tida går båten for full seilføring. Seilskuteentusiastene på Seladon bruker bare motoren i nødstilfeller. De er ihuga entusiaster og har drevet uten offentlig støtte i 25 år. Nå er de mer usikre på framtida. Det koster å drive historieformidling.

-Det er viktig at også andre ser verdien av det vi gjør, sier Einar Matre. Aller helst hadde han og kompanjongen Terje Skorpen sett for seg et samarbeid med det offentlige, kansje de kunne drevet opplæring av sjømannskap på fast basis. Også privat næringsliv er hjertelig velkommen som samarbeidspartner.