Hopp til innhold

Sean Scullys modernisme

Fargerike rektangler, striper og kvadrater slår imot oss fra store lerreter. Noen også i grånyanser. Bildene på denne store retrospektive utstillingen i Kunstmuseum Bern er abstrakte, men Scully begrunner dem likevel med historier fra virkeligheten.

Wall of Light Pale Yellow (2010 / olje på aluminium / 216 x 190 cm). Obs: utsnitt!

Sean Scully: Wall of Light Pale Yellow (2010 / olje på aluminium / 216 x 190 cm). Obs: utsnitt!

Foto: ProLitteris, Zürich

I kjempebildet som har gitt utstillingen sitt navn "Den grå ulven", har Scully til og med plassert en bitteliten lekeulv av plast rett under. Og på veggen her på utstillingen i Kunstmuseum Bern skriver han om sitt møte med ulven da han en gang måtte stoppe bilen for å slå lens på en øde landevei. Plutselig stirret de på hverandre, han og ulven, et kort øyeblikk, dirrende øyeblikk av vennskap. Øyeblikket maler han ned i rektangler.

Sean Scully: Grey Wolf (2007) / olje på aluminium / 279,4 x 350,5 cm

Sean Scully: Grey Wolf (2007) / olje på aluminium / 279,4 x 350,5 cm. Obs: bildet er kuttet.

Foto: ProLitteris, Zürich

Nymodernisten Scully

De som var unge på 1960-tallet gjenkjenner modernismen fra den tiden. Fargerikdommen, vibrasjonene i overflaten og i rutenettet. Mye rødt og gult, men også avdempet grått og sort. Sean Scully ble født i 1945 i Dublin men flyttet tidlig til et fattigslig strøk sør i London. Kunst var et fremmedord i hans miljø. Likevel fikk han anledning til å begynne på kunstskole der det figurative var gjeldende. Men det var før Sean så bilder av Mark Rothko. Etter det arbeidet også Scully modernistisk - eller skal vi si nymodernistisk?

Modernismen i Norge

Selv om modernismen her hjemme så smått startet på 1940-tallet, fikk den først fotfeste tyve år etter. Og da lærte vi at poenget med den modernistiske kunsten, var at den ikke skulle avbilde en ytre virkelighet. Den skulle selv være virkeligheten, Kunsten var utelukkende av en estetisk karakter som vi selv måtte sanse. Vi må bruke øynene for å oppdage de rike flatene. Da ville vi oppdage forholdet mellom form og farge, den rike overflaten og overgangene mellom de ulike flatene i bildet.

Betydningen gjeninnsatt

Endringer i denne kunstforståelsen kom fra England og Amerika allerede på 1950 og -60-tallet. Endringer som gjorde at betydningen ble gjeninnsatt. Det estetiske var ikke lenger nok. Modernismen ble umoderne. Man fikk popkunst, performance, happenings, minimalisme. Bildet skulle ikke lenger være sin egen virkelighet. Betydningen ble gjeninnsatt. Man skulle ha en idé, et konsept, et begrep, selv om det kunne være i vag forstand. Dette skapte problemer for dem som ville arbeide innenfor modernismen.

Hvorfor alle rektanglene

Sean Scully forsvarer derfor på ulike måter hvorfor han maler så mye i rektangler og rutenettstruktur. I intervjuer viser han til sin irske barndom som han mener er påvirket av irsk landskap der åkre var i rektangler. Og i fotografier viser han ulike rektangelformer i for eksempel fasader. "Overalt rundt oss ser vi jo rektangler." Scully føler altså at han må begrunne det han gjør med noe fra virkeligheten Akkurat slik Jacob Weidemann gjorde. For ham var mørke former i en periode "skogsbilder", mens abstraksjoner i lysere farger var "blomsterbilder". Det var et pedagogisk grep for å få folk til å forstå. Men det er gått femti år siden den gang. Likevel skriver Sean Scully på veggene her i kunstmuseet om sine assosiasjoner mellom verk og virkelighet. Klikk her for flere bilder fra Sean Scully-utstillingen i Bern. Der står den til 24. juni.

Fra gårdsrommet til Basels rådhus.

Fra gårdsrommet til Basels rådhus.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Mer Sveits etterhvert

Dette er en forsmak på flere programmer fra Sveits. Noen rekker vi før sommerferien, mens resten vil komme fra august. Det blir besøk i praktfulle museer og samlinger både i Zürich, St. Gallen, Winterthur, Bern og Basel. Samtidig som vi - som alltid - setter våre opplevelser i sammenheng med sveitsisk historie og kultur.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober