Jan Erik Larssen/Bjørnar Fjeldvær/Jan Henrik Mo
Se bildene: Prius - en populær hybrid
Jeg hadde ikke veldig store forventninger til Toyota Priusen. Jeg så for meg en litt annerledes opplevelse bak rattet og en snål bil med spesielle løsninger.
At jeg personlig skulle like bilen hadde jeg aldri drømt om. Men jeg liker denne raringen som representerer det mest miljøvennlige serieproduserte på fire hjul i verden. Det er nesten så jeg kunne eid den!
Romskip
For det første minner interiøret om et romskip. Her er det knapper og brytere som jeg aldri før har sett i en bil. Som for eksempel en fjærbelastet girknott, elektrisk parkeringsbryter og en knapp som kan koble inn den elektriske motoren manuelt! På rattet kan jeg styre alt fra telefoner til cruiserkontroll, aircondition og stereo.
Midt i dashbordet sitter en diger monitor med touch-screen. Den gir all verdens informasjon i tillegg til å innerholde navigasjon. Langt fremme under frontruta finner du digitalt speedometer og kjørecomputer. Det er kule oppbevaringsrom over alt, og hele kupeen deles av en midtkonsoll som ikke ligner på noe annet! Tøft! Egentlig rart at setene er så normale…
515 NM
Hvordan er det så å kjøre denne raringen? Bilen har en 1,5 liters bensinmotor på 77 hk og 115 nm. Det er bra, og ganske normalt. Bak finner man en elektrisk motor på 68 hk som leverer 400 NM fra 0 til 1200 omdreininger. Det er utrolig bra. Til sammen har man 515 NM til rådighet i denne bilen. Resultatet er en akslerasjon fra 0-100 på 10,9 sekunder.
Priusen er komfortabelt balansert, den trinnløse automatkassa er nydelig, og den elektriske servoen er lett og kontant uansett hastighet. Fra stillestående er det kun el-motoren som dytter. Deretter kaster bensinmotoren seg på og tar over når bilen har kommet i bevegelse. Bensinmotoren står da alene for framdriften helt til du bestemmer deg for å gasse litt. Da kaster el-motoren seg på igjen og sørger for svært effektive og trygge forbikjøringer.
Selvladende
Når du så kommer hjem på kvelden og ikke vil vekke naboene, kan du manuelt velge å kun bruke el-motoren. Da beveger Prius seg lydløst som en tyv om natten, helt uten å forurense. Det geniale i forhold til rene el-biler, er at Priusen i fart kontinuerlig sørger for å regenerere strøm tilbake til batteriene. På den måten har du samme rekkevidde som en vanlig bensinbil og er ikke avhengig av stømkilde hver 7. mil.
Systemet er så bra at Toyota gir 8 års garanti på batteriene! Men, som Toyota selv sier: ”De holder nok bilens levetid ut, men et sted skal man jo sette en grense!” Japser, vet du. Det er ikke noe tull!
Dette er annen generasjon Toyota Prius. På den forrige fikk jeg litt fornemmelse av at dette var bilen for miljøaktivister. Her var det kun miljø og funksjon som telte. Design og følelse var et ”ikke tema”. Med den nye Prius sikter Toyota mot nye kundegrupper. Når teknologien fungerer så bra at den på mange måter overgår vanlige biler, hvorfor ikke lage en bil med utseende, egenskaper og praktiske egenskaper som vil få vanlige mennesker til å ønske seg bilen.
Det synes jeg Toyota har klart, og med en pris på 299 000 kroner for toppmodellen i Executive Buisness-utgave, tror jeg de kommer til å lykkes.