Hopp til innhold

Se de kontroversielle bildene fra Stein Erik Hagens private kunstsamling

NRKs kunstkritiker slakter den nye utstillingen på Munch-museet.

Munch + Mapplethorpe
Foto: Sissel de Jong / Robert Mapplethorpe / Munchmuseet

Stein Erik Hagen

LÅNER UT BILDER: – Det er stilleben, det er vakre blomsterbilder, det er flotte portretter, det er akt, det er mye forskjellig, sier Stein Erik Hagen om bildene han har lånt ut til Munch-museet.

Foto: Roald / SCANPIX

Robert Mapplethorpe er en superstjerne og moderne klassiker når det kommer til fotokunst. Førstkommende lørdag blir verkene hans stilt ut side om side med vår mest kjente kunstner, Edvard Munch i Munchmuseets utstillingsserie +Munch.

– Jeg håper folk synes det er spennende, at de ikke bare henger seg opp i noen få enkeltbilder, men at de ser totaliteten, sier Stein Erik Hagen til NRK.

Det er den norske forretningsmannen som eier over 260 bilder av Mapplethorpe og har lånt ut et hundretalls til den kommende utstillingen.

– Jeg ble slått av de mange fellestrekkene mellom Munch og Mapplethorpe. De var begge grensesprengende, sier Hagen.

– For vagt

Mona Pahle Bjerke

TYNT: NRKs kunstkritiker, Mona Pahle Bjerke, mener det er en svak forbindelse mellom Robert Mapplethorpe og Edvard Munch.

Foto: Miriam Fosstvet

NRKs kunstkritiker, Mona Pahle Bjerke, er av en annen oppfatning. Hun er ikke særlig imponert over utstillingen Mapplethorpe+Munch.

– Forbindelsen er rimelig tynn, slik jeg ser det. Museet fremhever noen veldig generelle fellesnevnere, de sier både Munch og Mapplethorpe var opptatt av akt og portretter, og at seksualitet spiller en viktig rolle i deres kunstnerskap. Det er så generelle ting at det ikke danner noen interessant forbindelseslinje. Det blir litt for vagt, sier hun.

Hør hennes anmeldelse her:

«Søkt» voksenrom

Et del av utstillingens er viet til Munch og Mapplethorpes tolkning av maskulinitet, seksualitet og kjønn. I et såkalt «voksenrom» får man se noen av Mapplethorpes mest eksplisitte bilder, blant annet et av hans mest kjente verk – en enorm penis som velter ut av en polyesterdress og et bilde av ham selv med en ridepisk ut av rektum.

Mona Pahle Bjerke mener sammenstillingen av Munchs og Mapplethorpes verker i denne delen av utstillingen er søkt.

Hun reagerer på at Mapplethorpes fotografier av det mannlige kjønnsorganet er stilt ut sammen med Munchs «Vampyr».

– På hvilken måte hører disse arbeidene sammen? spør hun.

Ber henne om å se utstillingen én gang til

Kurator ved Munch-museet, Jon-Ove Steihaug, deler ikke betraktningene til NRKs kunstkritiker, og mener de to kunstnerne har flere berøringspunkter.

– Jeg er rett og slett ikke enig. Vi ser mange interessante berøringspunkter og paralleller mellom Munch og Mapplethorpe, sier Steinhaug til NRK.

– Jeg tror Mona Pahle Bjerke må komme tilbake og se nøyere etter. Samtidig ser alle betraktere forskjellige ting, det finnes ingen oppskrift, sier kuratoren ved museet.

Kuratoren ønsker at publikum skal reflektere rundt sin egen oppfatning av Edvard Munch når de ser utstillingene i serien +Munch, og det gjelder også Mapplethorpe+Munch.

– Mange føler at de vet veldig godt hvem Munch er. Ved å sette ham opp mot kunstnere som han ikke har så opplagte likhetstrekk med, blir man kanskje nødt til å se andre perspektiver ved Munchs kunst, sier Steinhaug.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober