Robert Mapplethorpe er en superstjerne og moderne klassiker når det kommer til fotokunst. Førstkommende lørdag blir verkene hans stilt ut side om side med vår mest kjente kunstner, Edvard Munch i Munchmuseets utstillingsserie +Munch.
– Jeg håper folk synes det er spennende, at de ikke bare henger seg opp i noen få enkeltbilder, men at de ser totaliteten, sier Stein Erik Hagen til NRK.
Det er den norske forretningsmannen som eier over 260 bilder av Mapplethorpe og har lånt ut et hundretalls til den kommende utstillingen.
– Jeg ble slått av de mange fellestrekkene mellom Munch og Mapplethorpe. De var begge grensesprengende, sier Hagen.
- Les også: – Misbruker Munch, moralsk og etisk
– For vagt
NRKs kunstkritiker, Mona Pahle Bjerke, er av en annen oppfatning. Hun er ikke særlig imponert over utstillingen Mapplethorpe+Munch.
– Forbindelsen er rimelig tynn, slik jeg ser det. Museet fremhever noen veldig generelle fellesnevnere, de sier både Munch og Mapplethorpe var opptatt av akt og portretter, og at seksualitet spiller en viktig rolle i deres kunstnerskap. Det er så generelle ting at det ikke danner noen interessant forbindelseslinje. Det blir litt for vagt, sier hun.
Hør hennes anmeldelse her:
«Søkt» voksenrom
Et del av utstillingens er viet til Munch og Mapplethorpes tolkning av maskulinitet, seksualitet og kjønn. I et såkalt «voksenrom» får man se noen av Mapplethorpes mest eksplisitte bilder, blant annet et av hans mest kjente verk – en enorm penis som velter ut av en polyesterdress og et bilde av ham selv med en ridepisk ut av rektum.
Mona Pahle Bjerke mener sammenstillingen av Munchs og Mapplethorpes verker i denne delen av utstillingen er søkt.
Hun reagerer på at Mapplethorpes fotografier av det mannlige kjønnsorganet er stilt ut sammen med Munchs «Vampyr».
– På hvilken måte hører disse arbeidene sammen? spør hun.
Ber henne om å se utstillingen én gang til
Kurator ved Munch-museet, Jon-Ove Steihaug, deler ikke betraktningene til NRKs kunstkritiker, og mener de to kunstnerne har flere berøringspunkter.
– Jeg er rett og slett ikke enig. Vi ser mange interessante berøringspunkter og paralleller mellom Munch og Mapplethorpe, sier Steinhaug til NRK.
– Jeg tror Mona Pahle Bjerke må komme tilbake og se nøyere etter. Samtidig ser alle betraktere forskjellige ting, det finnes ingen oppskrift, sier kuratoren ved museet.
Kuratoren ønsker at publikum skal reflektere rundt sin egen oppfatning av Edvard Munch når de ser utstillingene i serien +Munch, og det gjelder også Mapplethorpe+Munch.
– Mange føler at de vet veldig godt hvem Munch er. Ved å sette ham opp mot kunstnere som han ikke har så opplagte likhetstrekk med, blir man kanskje nødt til å se andre perspektiver ved Munchs kunst, sier Steinhaug.