Hopp til innhold

Satser på bokstrømming for de minste

Abonnementstjenester for bøker har så vidt begynt å se dagens lys. Noen stiller seg fortsatt skeptiske til trenden, men det stopper ikke det lille elektroniske forlaget Propell fra å satse på denne nye måten å tilby litteratur på.

Propell forlag

Sammen med produsent Dag von Krogh Bunkholt (ikke avbildet) utgjør praktikant Tobias de Graaf (t.v.), daglig leder Per Harald Borgen og utvikler Sindre Aarsaether (t.h.) Forlaget Propell.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

– Vi vil bygge ut hele opplevelsen ved å fylle på med nytt innhold hele tiden: lærebøker, spill, sanger, eventyr. Det er uendelige muligheter her, sier en entusiastisk Per Harald Borgen til NRK.no.

Han er daglig leder i det helelektroniske forlaget Propell, som nå er klar med Norges første abonnementstjeneste for strømming av barnebøker.

«Netflix» for barn

Strømmetjenester som Spotify, YouTube og Netflix har for lengst revolusjonert måten vi konsumerer musikk, film og tv-serier på. Det siste året har bokbransjen forsiktig begynt å få øynene opp for trenden.

Nettstedet Mashable omtalte i fjor Audiobooks som de første til å satse på strømming av bøker for en fast månedspris, og siden har «bok-Spotify» blitt et kjent begrep for å beskrive lignende tjenester.

For noen få uker siden, annonserte bokhandlermagnat Tim Waterstone at han er villig til å satse på strømming, og lanserte tjenesten Read Petite for bransjen under bokmessa i London (det store publikum må vente til høsten).

I Norge var det kun Emviem som inntil nylig hadde konkrete planer om bokstrømming. Nå kaster forlaget Propell seg på bølgen, og blir et av verdens første til å lansere en abonnementstjeneste for digitale barnebøker (en app ved navn «Propell»).

Borgen vil likevel ikke kalle tjenesten for «bok-Spotify».

– Vi foretrekker å sammenligne det med Netflix fordi vi mener at film ligger nærmere barnebøker enn det musikk gjør. Netflix produserer dessuten eget innhold, og det gjør vi også, forklarer han.

– Vi tenker på dette som en «Netflix» for barneunderholdning. Vi er et forlag og vi begynner med å utgi bøker, men vi låser oss ikke til det. Det er ingen grunn til å tviholde på boka og bli værende der.

Per Harald Borgen

Per Harald Borgen og Propell har rukket å gi ut over 20 barneboktitler på totalt 13 språk siden 2011.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Barnebøker må konkurrere med spill

Det helelektroniske forlaget vil utforske mulighetene teknologien kan gi, og de er ikke redd for å bevege seg over grensen mellom bok og spill.

– Jeg tror ikke boka kommer til å dø, men nå ser vi likevel en uheldig utvikling. Før konkurrerte barnebøkene med hverandre i bokhandlene. Når man nå også selger barnebøker i digitalt format, må man samtidig konkurrere med barnespill på AppStore, sier Borgen.

– Siden spill er enklere og mer fristende underholdning, risikerer bøkene å drukne litt. Pluss at en god del av spillene er på engelsk, hvilket betyr at norske barn kanskje ender opp med å spille utenlandske spill i stedet for å lese norske bøker.

Men er det ikke foreldrene som i stor grad bestemmer hva barna laster ned?

– Vår erfaring fra samtaler med foreldre er at barna ikke er så gamle før de begynner å bestemme selv. Treåringer går inn og laster ned app-er, svarer Borgen.

Han tror konsekvensen blir at norske forlag i tiden som kommer må være enda mer åpne for nye impulser.

– Konkurransen er tøff og det er lett å bli hengende etter, sier han, og understreker at en rekke norske forlag, som for eksempel Gyldendal, har lykkes i å lage gode og populære barnebøker i app-format.

Testet tjenesten i barnehage

Under arbeidet med den nye tjenesten, som får en startpris på 49 kroner i måneden, har Propell brukt elevene ved Oslo-barnehagen Margarinfabrikken som betatestere.

– Vi har latt barn mellom tre og fem teste tjenesten. De får leke med nettbrett, trykke på knappene og lese historiene. Det hender at de liker illustrasjoner som vi var på nippen til å forkaste. Det som koster mest å lage, er ikke nødvendig det de liker best. Det er morsomt, forteller Borgen.

Forlaget har fått både støtte fra Innovasjon Norge og penger fra investorer etter å ha vært gjennom betaFACTORY, et program som tilbyr veiledning, mentorhjelp og startkapital til gründere i oppstartsfasen.

Foreløpig er det Borgen og kollegene Dag von Krogh Bunkholt, Sindre Aarsaether og Tobias de Graaf som gjør alt: fra å lage historiene til å utvikle den tekniske løsningen.

I tillegg har de en kollega i USA som jobber med å oversette fortellingene til engelsk.

– Vi skal gi ut alt på engelsk også fordi vi vet at det fortsatt ikke finnes mange abonnementstjenester for barn i verden, og vi vil ligge i teten.

– Vi må bare finne oss i det

Så langt i Norge har ideen om strømming av litteratur blitt møtt med en sunn dose skepsis.

Forfatter og blogger Eirik Newth har sagt at han har « ingen tro på dette ». Kulturkommentator i Aftenposten Vidar Kvalshaug mener utfordringen blir å «hale ut ferskvare fra forfattere og forlag».

– Det blir nok vanskelig å tjene penger i starten. Samtidig ser vi at strømmingstjenester som Spotify og Netflix har blitt kjempepopulære, og er dessuten fruktbare alternativer til ulovlig nedlasting, sier Borgen.

Han understreker at strømmingstjenester har gjort andre ting som bokbransjen kan la seg inspirere av.

– Spotify er ikke lenger bare en app hvor man kan høre på musikk. Du kan høre på radio, du kan oppdage ny musikk, du kan se hva andre hører på, og så videre. Vi vil utforske mulighetene for å gjøre noe lignende med barnebøker, fortsetter han, og legger til:

– Brukerne krever slike tjenester. De vil ha alt på ett sted, og vi må bare finne oss i det.

– Spennende at de prøver

Harald Fougner, Gyldendal

Harald Fougner.

Foto: Privat

NRK.no har snakket med noen av forlagene som gir ut barnebøker i Norge, deriblant Samlaget, Mangschou, Cappelen Damm og Gyldendal. Ingen av dem har konkrete planer om å lansere en lignende tjeneste i nær fremtid.

Harald Fougner, redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal, sier at forlaget også har lyst til å se på nye måter å tilby litteratur på, men kan foreløpig ikke si noe mer konkret om hva slags planer de har.

Håkon Havik i Cappelen Damm

Håkon Havik.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

– Det er uansett spennende og veldig kult at Propell tester ut en abonnementstjeneste. Jeg håper de får det til. Abonnement og strømming er områder som bokbransjen absolutt bør se nærmere på.

Håkon Havik leder Cappelen Damms tjeneste Ordflyt, som tilbyr strømming av lydbøker, men ikke som abonnement med fast månedspris.

– Vi venter til den nye bokloven er på plass før vi eventuelt vurderer å prøve abonnementsløsninger for både barne- og voksenbøker, men vi synes at det som Propell holder på med, er spennende. Vi kommer til å følge nøye med, sier han.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober