
Sarah Brightman er supersopranen som også er kjent som Andrew Lloyd Webbers eks-kone. Nå er hun aktuell med orientalsk-inspirerte "Harem". Foto: Thomas Bjørnflaten / SCANPIX.
- Jeg vil fokusere på den østlige mystikken. Det føltes naturlig å gjøre, sier Brightman. Vi møter sangstjernen på snarvisitt i Oslo, passende nok på libanesisk restaurant.
Plassert på myke sitteputer, med mørkt, midjelangt hår, omgitt av dyprøde tepper og fargerike lykter kunne hun vært klippet ut av en scene fra "1001 Natt". Nettopp denne boken har vært en viktig inspirasjonskilde for henne:
- Jeg leste enormt mye som barn. "1001 Natt" var fantastisk, jeg ble dypt grepet av historiene. Det er denne følelsen jeg ønsker å fange med "Harem".
- Det er en musikk som tilsynelatende ligger langt fra din britiske bakgrunn?
- Ja, men på en annen måte ikke. Jeg var omgitt av verdensmusikk, fordi det var så mange forskjellige folkeslag som levde side om side der jeg vokste opp. Jeg har også reist mye, og i Paris ble jeg introdusert for den nordafrikanske musikken, som har vært en inspirasjonskilde.
Skjebnesang
Tittelsporet er en tolkning av den portugisiske "Cancao do Mar", en klassiker fra Portugals såkalte fado-tradisjon. Fado kan oversettes med skjebne, og opprinnelsen til denne melankolske sangstilen sies å ligge i det 19.århundres ballader, som igjen har røtter mange hundre år tilbake da arabere og grekere reiste gjennom Portugal med sin sang og musikk.
Brightman har plukket opp det arabiske elementet, og ispedd det en dose moderne dance-musikk.
- Disse sangene handler ofte om de store spørsmålene, kjærlighet, død, eller kamp for overlevelse. Jeg håper jeg har klart å fange litt av den samme ånden på plata. Denne gangen har jeg vært mer med på produksjonen og tekstskrivingen, noe jeg absolutt kunne tenke meg å gjøre mer av, sier hun.
Brightman er kjent for sin allsidighet, og behersker både opera, pop og musikaler til fingerspissene. Selv om det er årevis siden hun la musikalkarrieren på hylla, er det nok likevel den sjangeren de fleste forbinder henne med etter roller i musikalkongen Andrew Lloyd Webber-klassikere som "Cats" og "Phantom of the Opera".
Livet med Lloyd Webber
- Det er rart, ikke sant? Det er en liten periode av livet mitt jeg har drevet med musikaler, men likevel tror mange at man ikke har gjort annet resten av livet. Mange har vanskelig for å se at det går an å komme seg videre, sukker hun.
Musikalstempelet stammer også fra at hun er Lloyd Webbers eks-kone. Onde tunger ville ha det til at suksessen hennes skyldtes hans status, men selv sier Brightman at hun ikke opplevde det som problematisk.
- Det verste med den tiden var faktisk det enorme presset fra media. Jeg var ung, og i en fase av livet der de fleste får eksperimentere og prøve seg fram.
Men jeg var i medias søkelys, og fikk ikke den friheten. Det var veldig vanskelig for meg, sier hun åpenhjertig.
Etter at ekteskapet sprakk, etablerte hun seg som artist i USA. Der møtte hun produsenten Frank Peterson, som nå er partner både privat og musikalsk. Også på "Harem" er han sterkt involvert.
- Vi jobber veldig bra sammen, og det blir ikke for tett, siden jeg reiser mye på turneer. Nå står USA for tur, men jeg kommer også til Norge igjen om ikke lenge, lover hun.