Nerd Aid ble satt i gang 6. august og Erlend Schei har brukt en snau måned på å samle inn millionen han satte seg som mål.
– Det gikk veldig kjapt de første par ukene og jeg er litt forbauset over at et viralt trykk på nettet kan holde seg så lenge, forklarer han overfor NRK.no.
Schei og hans medhjelpere har investert mye tid for å holde interessen oppe blant bidragsytere og interesserte.
– Vi har brukt mye tid på å svare på innleggene og samtidig prøvd å holde en litt uhøytidelig profil på innsamlingen. Jeg har brukt omtrent 2-3 timer daglig på å svare på kommentarer, men det er jo bare gøy.
- KOMMENTAR: Sjelettbarna på Afrikas Horn
- LES OGSÅ:
Vennekrets og IT-bransje
Sosiale medier har uten tvil vært en nøkkel til suksess for webutvikleren.
– Jeg har brukt sosiale medier aktivt for å gjøre folk oppmerksomme på dette. Blandingen av Twitter og Facebook har fungert utrolig godt. På Twitter har jeg nådd de mer lukkede miljøene, mens på Facebook har aksjonene spredt seg utenom min vennekrets og IT-bransjen.
Røde Kors har for tiden 250 aksjoner gående som er initiert av privatpersoner. Erlend Schei er overbevist om at denne måten å samle inn penger på er et riktig trekk fra hjelpeorganisasjonenes side.
– Røde Kors kan ikke sende eposter og Facebookmeldinger til folk uten at det oppfattes som spam. Men som privatperson er det mye høyere terskel for hvor mye man kan mase på sitt eget nettverk. Så med å la folk ta del i et verdensproblem ved å gi det en lokal vri, får man satt i gang innsamling i beste, norske dugnadsstil.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Usikker på framtiden
Røde Kors har så langt samlet inn omtrent 22 millioner kroner, med Nerd Aid som en viktig bidragsyter til totalsummen.
– Dette er en fantastisk sum og vi er utrolig glade for initiativet og innsatsen som ligger bak Erlend Scheis aksjon, sier Røde Kors i en uttalelse.
Ettersom målet på en million er nådd, er Schei usikker på hva som vil skje videre med aksjonen.
– To ting kan skje – enten vil aksjonen dø ut ettersom målet er nådd og spenningen borte. Eller så vil det komme så mye oppmerksomhet at hjulene begyner å rulle på nytt, spekulerer Schei.
– Jeg har alt blitt kontaktet av flere bedrifter og privatpersoner etter at vi nådde millionen, så det ser ut til at vi kan holde på en stund til, tror innsamlingsgründeren.
Slik forløp de første døgnene seg:
- Det første døgnet kom det inn 15.000 kroner.
- Etter to døgn var det kommet inn 90.000 kroner.
- Etter tre døgn: 200.000.
- Halvveis inn i fjerde døgnet hadde aksjonen fått inn 300.000.
Fredag ettermiddag har Røde Kors, Unicef og Kirkens Nødhjelp samlet inn nærmere 51 millioner kroner totalt til de sultrammede på Afrikas Horn.