Salg av musikk i Norge økte i alt med 15 prosent i september i år sammenlignet med samme måned i fjor. Bransjestatistikken fra IFPI inkluderer både fysiske og nedlastede produkter.
50 økning for nedlasting
Salg av førstnevnte kategori økte med 14 prosent sammenlignet med september i fjor, mens salget av nedlastede produkter økte med hele 50 prosent.
Men i følge bransjemagasinet
var det noen få unntak som førte til oppgang i salget, nemlig hitsamlinger som Hits For Kids og McMusic.September ble i følge magasinet den sterkeste måned for hitsamlinger siden november 2006. Oppgangen var på hele 8,9 millioner kroner, står dermed for hele oppgangen i leverandørstatistikken.
Singelsalget fortsetter å synke
Singelsalget sank med 8 prosent, mens salget av musikk-DVD-er er stabilt for september 2007 sammenlignet med samme periode i fjor.
Hittil i år er det solgt 6,5 millioner fysiske enheter til en samlet verdi av 400 millioner kroner. Til sammenligning er det solgt nedlastede produkter for 29 millioner kroner.
Samlet for begge produktgrupper viser bransjetallene en nedgang i salget av musikk i Norge på 5 prosent hittil i år.