Alt om nedlasting og fildeling
Nok en barriere er brutt. I dag lanserer Simone fra d’Sound sitt soloalbum, og det gjør hun en måned før du kan kjøpe plata i den vanlige platebutikken. Allerede nå kan du nemlig kjøpe plata på nettet. Denne trenden bekreftes også ved at salget av cd-spillere i fjor for første gang gikk ned. Det forteller Erik Andersen, informasjonssjef i Elektro- og Elektronikkbransjen.
Omsetningen faller
Simones soloalbum "Last days and nights" kommer i butikken 28. februar. Allerede nå kan du kjøpe det på nettet.
- Vi måler omsetningen av cd-spillere år for år, og for første gang ser vi i 2004 at omsetningen av spillere begynner å falle. Det må vi regne med at vil fortsette, siden konkurransen fra mp3-teknologien er så sterk, sier Andersen til Musikknytt i NRK P1.
Om en uke får Elektronikkbransjen de offisielle tallene for salget av cd-spillere i Norge. Men Erik Andersen kan allerede nå fortelle oss at salget av cd-spillere nå går ned. Dette får vi vite samme dagen som man for første gang i Norge lanserer et helt album eksklusivt for digitalsalg over nettet.
Det er for så vidt ikke noe nytt at man kan kjøpe plater på nettet, og også før de kommer i butikken. Men det er som regel gjennom mindre offisielle kanaler enn det som skjer i dag. I dag gjør nemlig Simone dette med sitt plateselskap, daWorks’ velsignelse.
Er ikke overrasket
Erik Andersen i Elektronikkbransjen er synes ikke det er rart at nedlasting av musikk over internett er i ferd med å spise seg inn i det markedet cd-platene har hatt så suverent tidligere.
- Det er ingen overraskelse for meg at dette skjer. Cd-platen som har vært og fortsatt er verdens ledende musikkmedium blir utsatt for stadig sterkere konkurranse, først og fremst fra datamediene. Og selv om cd selv er et datamedium kommer dette inn som en helt ny måte å distribuere musikk på, mener Erik Andersen.
- Både utviklingen av iPod og annet mp3-utstyr har skutt i været som en rakett de siste par årene. Vi ser at den distribusjonen og denne måten å bruke musikk på er den nye og kanskje framtidsrettede formen som vi skal gå inn i nå, forklarer han videre.
Et eksperiment
Simone selv var det umulig å få tak i til en kommentar i dag, fordi hun er på turné med Rikskonsertene, men Jørn Dalchow i plateselskapet hennes sier de gjør dette for å teste markedets interesse for plata og for å la forbrukerne også gjøre seg opp en mening før plata kommer, ikke bare musikkjournalistene.
- Dette er både et eksperiment rent kommersielt for å se på interessen og hvordan folk faktisk handler på nett før det kommer på cd. Men det er også fordi vi ønsker at ikke en gruppe, som gjerne er musikkjournalister og andre ”forstå-seg-påere”, skal ha monopol på meninger om plata lenge før den kommer. Så vi vil gjerne spre dette ut til folket via nedlasting først.