NRK har hatt suksess med konseptet «sakte-TV». Minutt for minutt-sendinger fra Hurtigruten, Bergensbanen, Nordlandsbanen og Sommerbåten har fenget mange og vekket internasjonal oppmerksomhet. I tillegg ble Nasjonal vedkveld en stor snakkis, både i Norge og i utlandet.
- Les også: Nytt «minutt-for-minutt»-stunt fra NRK
Denne uken var programutviklere og idéskapere sammen med sin distributør på verdens største TV-messe, Mipcom, for å presentere konseptet, og forhåpentligvis selge det til andre land.
– Det var noen som sa at TV-konseptet vårt var «the freshest at Mipcom by far», sier programsjef og idéutvikler Rune Møklebust til NRK.no.
- Les også: Dette er hjernene bak «Hurtigruten»
Avtale med amerikansk produsent
Ifølge formatselskapet DRG, som distribuerer sakte-TV-konseptet, har dagene på verdens største TV-messe hatt en positiv effekt.
– Vi har gjort en avtale med en stor amerikansk produsent. Men jeg kan ikke gi flere detaljer før kontrakten er signert, skriver Andrea Jackson i DRG i en mail til NRK.no.
(Saken fortsetter etter videoen)
Hun beskriver tilskuere på messen som overrasket, sjokkert og forvirret da de fikk vite mer om konseptet. Hele sendingen med Hurtigruten – minutt for minutt ble sendt på standen til selskapet. Jackson forteller at mange stoppet opp og lurte på hva det var.
– Det var mye interesse og massevis av vantro. Folk elsket ideen om at sakte-TV er det motsatte av hva alle andre gjør. De elsket konseptets frekkhet, og jeg er sikker på at vi vil inngå flere avtaler for dette programmet.
I tillegg til sakte-TV ble tre andre NRK-formater presentert på messen: Prosjekt perfekt med Ida Fladen, Norges tøffeste som denne uken hadde premiere på NRK 1 og Kulturquiz som går på NRK 2.
- SE i NETT-TV: Prosjekt perfekt
- SE I NETT-TV: Norges tøffeste
- SE I NETT-TV: Kulturquiz
Krever modige kringkastere
Formatsjef og programutvikler Ole Hedemann i NRK synes det er stas at konseptet nå ser ut til å være fanget opp av en amerikansk produsent. Han synes det blir spennende å se om flere «tør» å henge seg på.
– Markedet her er veldig kommersielt, og de fleste kringkastere i verden er kommersielle kringkastere. Å tenke seg at de rydder en kanal for å sende flere timer eller døgn sammenhengende er ganske fjernt for veldig mange. Det krever modige kringkastere for å gjøre det, sier Hedemann til NRK.no, og legger til:
– Jeg vet jo at det er fryktelig mange land i verden som har lignende nasjonale stoltheter som oss, så det er ikke så vanskelig å tenke seg til ting som kan gjøres i sakte-TV-format andre steder.
Strikket med Miss World
Om få uker er det klart for et nytt og sakte TV-konsept hvor NRK Hordaland står bak spakene. Fredag 1. november blir det nasjonal strikkekveld på NRK. Og da skal det – på direkten på NRK2 – gjøres et forsøk på å sette ny verdensrekord i disiplinen «fra sau til genser».
Rune Møklebust forteller at strikketøyet var med til Mipcom.
– Blant annet fikk vi strikket litt og kost oss. Vi prøvde å ta bilde av den rykende ferske Miss World fra Filippinene, men fikk ikke lov til å ta bilde av at hun strikket. Ifølge manageren var ikke imaget hennes ikke forenlig med strikking, men hun ønsket oss lykke til, sier han.
Teknologiske trender
Ifølge programutvikler Ole Hedemann er årets tydeligste trender basert på teknologi og plattformer fremfor innhold.
– Norge og Sør-Korea ligger langt foran i verden når det gjelder smarttelefoner og tablets. Det er mange som ikke ser på seg selv som TV-leverandører lenger, men som innholdsleverandører til alle plattformer, sier han.
Programutvikleren trekker blant annet frem to konsepter han syntes skilte seg ut på TV-messen. «Space Race» er et av dem. Det er et konkurranseprogram hvor vinneren får en tur ut til verdensrommet med Virgin Galactic.
– Jeg hører det er bestilt i USA. Vi har sett lignende forsøk tidligere som det ikke har blitt noe av. Men her er Richard Branson en av investorene, så jeg tror han og resten av gjengen bak har muskler nok til å få det til. Dette er nok et konsept flere kommer til å kaste seg på, sier Hedemann.
«Rising Star» er det siste programmet som skilte seg ut, og er allerede solgt til flere land, blant annet Tyskland og Frankrike. Det tar i bruk sosiale medier for å stemme frem vinneren.
– Det er egentlig bare en variant av talentkonkurranser som The Voice, Idol og X-factor, men viser en trend hvor avansert og moderne digital teknologi blir brukt for å høyne produksjonsverdien. Og når teknologi og innhold spiller sammen, blir det lagt merke til, sier Hedemann.