Hør:
Det var på 80-tallet saccosekken la seg utover gulvene i norske stuer. Produsenten Ekornes hadde kjøpt opp en bedrift i Sverige og fått produksjons-rettighetene til sekken med på kjøpet.
Suksess i Norge
- Saccosekken ble en suksess i Norge da den dukket opp på 80-tallet. De aller fleste stuer eller kjellerstuer inneholdt minst en sekk. Saccosekken var en viktig del av den norske identiteten i interiøret.
Åshild Adsen er formidlingsleder ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Hun hadde selv en rosa saccosekk en gang i tiden. Nå er hun opptatt av historien bak design-ikonet fra 70-åra.
Saccosekk med vann
For saccosekken er ikke et 80-talls produkt, selv om vi i Norge gjerne tror det. Sekken ble funnet opp i 1968 av tre italienske designere, Piero Gatti, Cesare Paolini og Franco Teodoro. I starten tenkte de tre designerne at sekken kunne fylles med vann, da de skjønte at dette ikke kom til å bli en suksess, var de innom pingpong-baller før de endte opp med de små isoporkulene.
Design-opprør
Saccosekken 68-opprøret i designen. Sekken ble laget som en del av antidesign-bølgen i Italia og andre land på slutten av 60-tallet.
- Saccosekken er det vi kan kalle smakløst, den viser leken med tabuer og den gode smak.
I dag kjøpes det fortsatt saccosekker, om ikke så mange som på 80-tallet, særlig fødestuer og barnehager har innredet med posemøbelet. Mange spår dessuten saccosekkens renessanse fordi det har kommet så mange lignende produkter som har blitt svært populære.
Norgesglasset NRK P1