NRK Meny
Normal

Kaptein Sabeltann er klar for å erobre Europa

I oktober drar Terje Formoe på tokt for å få komme inn på det europeiske leketøys- og filmmarkedet. – Vi har forberedt oss på dette i fire år, sier Formoe til NRK.no.

Terje Formoe og Kaptein Sabeltann

VIL SELGE HATTER: Terje Formoe håper å nå europeiske markeder med storfilmen «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama». Her er han avbildet sammen med Kapteinen, spilt av Kyrre Haugen Sydness, på lokation i Marokko.

Foto: pressefoto

Therese Falk

Therese Falk, administrerende direktør i Sabeltann AS. Her er hun avbildet på leketøysmessen i Nürnberg tidligere i år.

Foto: privat

Førstkommende fredag er det festpremiere på en av de mest påkostede norske kinofilmene i år.

«Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama» har budsjett på 50 millioner og vil ganske sikkert nå høyt opp på besøkslistene mot slutten av året.

Men selv om det norske filmmarkedet er viktig for Formoe, er det internasjonale farvann han regner som de mest spennende.

– Hong Kong er stedet å være

I disse dager snekres et showroom sammen i Hong Kong, der leketøystoppene fra hele Europa samles for å velge det de vil satse på.

Leketøy henger selvsagt tett sammen med barnefilm, noe administrerende direktør i Sabeltann AS er fullstendig klar over.

– Denne messen i Hong Kong er det stedet man må være hvis man skal få eksport på leketøy. Alle de store europeiske kjøperne kommer dit to ganger i året, sier direktør Therese Falk.

Har solgt for milliarder

Det er ingen hemmelighet at det er snakk om store penger.

Ifølge Bergens Tidende har Sabeltann og piratene solgt 1,3 millioner plater, 1,3 millioner DVD-er og flere hundre tusen bøker over de siste 25 årene. I tillegg kommer salget av kostymer, sverd og andre sabeltanneffekter som finnes på svært mange norske barnerom.

Hvis det skal bli mulig å få til noe lignende i Europa må barna helst ikle seg sorte kapper og hvit sminke.

– Hvis man skal få et konsept til å feste seg til et land må barna ta det til seg og få et forhold til det. Vi må etablere et konsept og gi det liv gjennom skuter, figurer og kostymer, sier Falk.

Har forberedt seg i fire år

Hun forsikrer NRK om at de ikke har tenkt å prakke alskens jukseslim og prompeputer på europeiske barn.

– Det er liten kjerne av produkter vi skal prøve å få inn, sier Falk.
Mannskapet går en spennende tid i vente.

Formoe forteller at de har brukt lang tid på å gjøre seg klar til tiden som kommer.

– Det vil vise seg hvor stor satsingen er. Vi har forberedt at oss i tre-fire år til denne tiden. Vi har gjort mye for å være klare til det som kan komme.

Mannen bak et av norgeshistoriens aller mest suksessfulle franchiser beskriver det på følgende måte:

– Vi står på toppen av hopptårnet og er klar til å sette utfor hvis noen sier at tåka letter. Vi har en kjempesjanse, sier Formoe.

Nå kommer filmen "Skatten i Lama Rama" med Kaptein Sabeltann.