Hopp til innhold

Mye engasjement rundt Super Bowl

Nesten 100 000 nordmenn holdt seg våkne natten gjennom for å få med seg årets store begivenhet i amerikansk fotball på NRK: Super Bowl 2010.

FBN-SPO-SUPER-BOWL-XL

Green Bay Packers vant nattens Super Bowl i USA.

Foto: DOUG PENSINGER / Afp

Sendingen startet etter Kveldnytt søndag kveld, og på det meste fulgte nesten 180 000 seere med på Asbjørn Slettemark & co i NRKs Super Bowl-studio frem til kampen startet ved halv ett-tiden natt til mandag.

I snitt så 74 000 nordmenn kampen på NRK1 (tallene gjelder perioden 00.30-03.00, seertallene for den siste timen kommer ikke før i morgen, journ.anm.). I tillegg var det flere tusen som fulgte kampen i Nett-TV og direkte på NRK.no-forsiden.

Les også: – Dette er en drøm som blir virkelig

– Fantastiske tall

Flest så første omgang, mens antallet seere sank noe etter hver pause utover natten.

– Tallene er fantastiske både for TV og nett. Men ikke minst er vi fornøyde med det fantastiske engasjementet vi så på sosiale medier, sier sportssjef Rune Haug til NRK.no.

Les også: Sang USAs nasjonalsang - glemte teksten

Les også: Så mange fulgte fjorårets Super Bowl-sending

Han kan fortelle at 26 000 personer var innom NRK.nos livechat i løpet av natten. I tillegg genererte en Facebook-konkurranse ved 03-tiden natt til mandag over 3500 kommentarer på NRK-sportens side.

Rettighetssamarbeid

NFL-SUPERBOWL/

Aaron Rodgers holder opp Vince Lombardi-trofeet etter Superbowl-seieren.

Foto: BRIAN SNYDER / Reuters

– Men det vi er aller mest fornøyde med, er kvaliteten på selve sendingen. Jeg synes både de foran og bak kamera fortjener en klapp på skulderen, sier Haug.

Les også: Håper på Super Bowl-effekt

Seerandelen var høyest i aldersgruppen 20-29 år, en gruppe NRK vanligvis sliter med å treffe.

I år som i fjor var Super Bowl-sendingen et samarbeid mellom NRK og Viasat, som har rettighetene til å vise kampen. Ifølge Haug er dette en avtale som diskuteres fra år til år, så han kan ennå ikke love at suksessen vil gjentas de kommende årene.

Så mange så Super Bowl-sendingen:

Klokkeslett:

Sending:

antall seere:

23.15-00.07

Studio før Superbowl
 

179 000

00.07-00.34

Studio før Superbowl
 

141 000

00.34-01.15

Superbowl: 1st quarter
 

108 000

01.15-02.01

Superbowl: 2nd quarter
 

65 000

02.01-02.30

Superbowl: Pause
 

45 000

02.30-03.00

Superbowl: 3rd quarter

40 000

Tallene fra 03.00 til 04.00
er ikke tilgjengelige før tirsdag.

 

Snitt: 102 000

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)