Mye engasjement rundt Super Bowl

Nesten 100 000 nordmenn holdt seg våkne natten gjennom for å få med seg årets store begivenhet i amerikansk fotball på NRK: Super Bowl 2010.

FBN-SPO-SUPER-BOWL-XL

Green Bay Packers vant nattens Super Bowl i USA.

Foto: DOUG PENSINGER / Afp

Sendingen startet etter Kveldnytt søndag kveld, og på det meste fulgte nesten 180 000 seere med på Asbjørn Slettemark & co i NRKs Super Bowl-studio frem til kampen startet ved halv ett-tiden natt til mandag.

I snitt så 74 000 nordmenn kampen på NRK1 (tallene gjelder perioden 00.30-03.00, seertallene for den siste timen kommer ikke før i morgen, journ.anm.). I tillegg var det flere tusen som fulgte kampen i Nett-TV og direkte på NRK.no-forsiden.

Les også: – Dette er en drøm som blir virkelig

– Fantastiske tall

Flest så første omgang, mens antallet seere sank noe etter hver pause utover natten.

– Tallene er fantastiske både for TV og nett. Men ikke minst er vi fornøyde med det fantastiske engasjementet vi så på sosiale medier, sier sportssjef Rune Haug til NRK.no.

Les også: Sang USAs nasjonalsang - glemte teksten

Les også: Så mange fulgte fjorårets Super Bowl-sending

Han kan fortelle at 26 000 personer var innom NRK.nos livechat i løpet av natten. I tillegg genererte en Facebook-konkurranse ved 03-tiden natt til mandag over 3500 kommentarer på NRK-sportens side.

Rettighetssamarbeid

NFL-SUPERBOWL/

Aaron Rodgers holder opp Vince Lombardi-trofeet etter Superbowl-seieren.

Foto: BRIAN SNYDER / Reuters

– Men det vi er aller mest fornøyde med, er kvaliteten på selve sendingen. Jeg synes både de foran og bak kamera fortjener en klapp på skulderen, sier Haug.

Les også: Håper på Super Bowl-effekt

Seerandelen var høyest i aldersgruppen 20-29 år, en gruppe NRK vanligvis sliter med å treffe.

I år som i fjor var Super Bowl-sendingen et samarbeid mellom NRK og Viasat, som har rettighetene til å vise kampen. Ifølge Haug er dette en avtale som diskuteres fra år til år, så han kan ennå ikke love at suksessen vil gjentas de kommende årene.

Så mange så Super Bowl-sendingen:

Klokkeslett:

Sending:

antall seere:

23.15-00.07

Studio før Superbowl
 

179 000

00.07-00.34

Studio før Superbowl
 

141 000

00.34-01.15

Superbowl: 1st quarter
 

108 000

01.15-02.01

Superbowl: 2nd quarter
 

65 000

02.01-02.30

Superbowl: Pause
 

45 000

02.30-03.00

Superbowl: 3rd quarter

40 000

Tallene fra 03.00 til 04.00
er ikke tilgjengelige før tirsdag.

 

Snitt: 102 000

Kulturstrøm

  • Første trailer for «Breaking Bad»

    Netflix har sloppe den første traileren for «El Camino: A Breaking Bad Movie» som kjem i oktober. Filmen følgjer historia til rollefiguren Jesse Pinkman etter siste sesong av den populære TV-serien. Filmen er skriven og regissert av Vince Gilligan, som også er mannen bak serien.

  • DiCaprio med Amazonas-støtte

    En ny miljøorganisasjon kalt «Earth Alliance», støttet av Leonardo DiCaprio, lover fem millioner amerikanske dollar i bistand til Amazonas, tilsvarende 44 millioner norske kroner. Pengene skal gå til å støtte regnskogen som brenner.