Sendingen startet etter Kveldnytt søndag kveld, og på det meste fulgte nesten 180 000 seere med på Asbjørn Slettemark & co i NRKs Super Bowl-studio frem til kampen startet ved halv ett-tiden natt til mandag.
I snitt så 74 000 nordmenn kampen på NRK1 (tallene gjelder perioden 00.30-03.00, seertallene for den siste timen kommer ikke før i morgen, journ.anm.). I tillegg var det flere tusen som fulgte kampen i Nett-TV og direkte på NRK.no-forsiden.
Les også:
– Fantastiske tall
Flest så første omgang, mens antallet seere sank noe etter hver pause utover natten.
– Tallene er fantastiske både for TV og nett. Men ikke minst er vi fornøyde med det fantastiske engasjementet vi så på sosiale medier, sier sportssjef Rune Haug til NRK.no.
Les også:
Les også: Så mange fulgte fjorårets Super Bowl-sending
Han kan fortelle at 26 000 personer var innom NRK.nos livechat i løpet av natten. I tillegg genererte en Facebook-konkurranse ved 03-tiden natt til mandag over 3500 kommentarer på NRK-sportens side.
Rettighetssamarbeid
– Men det vi er aller mest fornøyde med, er kvaliteten på selve sendingen. Jeg synes både de foran og bak kamera fortjener en klapp på skulderen, sier Haug.
Les også:
Seerandelen var høyest i aldersgruppen 20-29 år, en gruppe NRK vanligvis sliter med å treffe.
I år som i fjor var Super Bowl-sendingen et samarbeid mellom NRK og Viasat, som har rettighetene til å vise kampen. Ifølge Haug er dette en avtale som diskuteres fra år til år, så han kan ennå ikke love at suksessen vil gjentas de kommende årene.