Se bildene: Mazda RX-8 mot Mitsubishi Evo 8
Lancer Evo og RX-8 deler en fantastisk morsom egenskap. De er fullverdige familiebiler med sports- og racingegenskaper i ypperste klasse. Evo 8 har 265 hk, RX8 231 hk. Prisen er temmelig lik: 569.000 kroner mot 550.000 kroner. RX-8 er supersexy, mens Evo 8 er tilsvarende rå!
Dette skal bli nok en fiiiiin dag på jobben!
Mazda RX-8
Med den nye RX-8 er Wankelmotoren tilbake. Teknikken er den samme som Mazda har brukt tidligere i blant annet RX-7 som vi hadde med for et par år siden, men teknologien er forbedret og forfinet. Selv om motorvolum på 1,3 liter høres latterlig lite ut, bor det egenskaper i rotasjonsteknikken som imponerer voldsomt.
Du kan dra motoren helt opp i 9.000 omdreininger. Den er plassert langt bak i karosseriet for å få optimal vektfordeling, og du hører hviningen fra den behaglig i øret. RX-8 kommer med to motoralternativer: 192 hk og 231 hk. Det er den siste som er vår testbil. Akslerasjonsforskjellen på disse to er åtte tideler og prisforskjellen er om lag 100.000 kroner.
Runde former
RX-8 er en blanding av Dodge Viper og Batmobile. Runde svulstige former, lavt panser ”selvmordsdører” og yppig hekk som smelter linjene sammen.
Mazda RX-8 er helt ferdig stylet. Det er kun to ting jeg ville vurdere å forandre på: Større felger og to fete hvite striper over panser tak og bakluke. Det kunne vært tøft?
Hengerfeste skulle jeg i alle fall hatt, så hadde bilen gjort samme nytte som en diger stasjonsvogn de dagene jeg trengte plassen!
Mitsubishi Lancer Evolution 8
Lancer Evo 8 er åttende generasjon av gateregistrert rallybil fra Mitsubishi. Om du vil kan du kaste ut interiøret, klistre den ned med sponsormerker, sette på rallydekk og stille til start i et løp, er det fritt fram.
Det vil ikke jeg! Jeg vil ha den i lekker rød, med fem seter og karbonspoiler bak - registrert som familiebil!
Dette er første gang vi har med Lancer Evo i Autofil. I motsetning til sin erkekonkurrent, Subaru Impreza WRX, har den ikke vært tilgjengelig tidligere.
Kommer med garanti
Mitsubishi har ikke lagt noe vekt på å selge bilen. Den har forblitt en kuriosa forbeholdt helt spesielt interesserte. Slik er det ikke lenger. Nå kan du bestille bilen hos en hvilken som helst Mitsubishiforhandler og få den levert med samme garantier som gjelder for andre Mitsubishier.
Det er ingen kjempemotor som er utgangskpunktet i Evo 8 heller. Motorvolumet er på 2,0 liter, men lastet med turbo og ladeluftkjøler yter den hele 265 hk. 0-100 klarer den derfor på heftige 6,1 sekunder. Det er tre tideler raskere enn Mazda RX-8.
Innbyr til bilprat
Mens RX-8 er bygget som en unik
sportsbil, er Evo 8 en stylet Lancer. Front, panser, kanalskjørt, dekk, bremser, hekkspoiler og bakfanger gir den et svært potent utseende.
Innvendig er den ikke så veldig forskjellig fra en original Lancer. Den har fire dører og god plass i baksetet til hele tre mennesker! Også her vil jeg anbefale henger til fullasta feriedager.
Selv om Evo 8 bygger på en standard Lancer, er den ikke på noen måte anonym. Naboen vil sikkert nøye seg med å kommentere den voldsomme spoileren, men kjennere vil nærmest følge deg hjem for visning og bilprat.
Har du fremdeles lyst på en helt vanlig familiebil med 1,6 liters motor, hjulkapsler og flate stoffseter? Ja, antakelig så har de fleste av dere det! Men til deg som kjenner det rykker i høyreleggen, slå til!