Roste Instagram etter å ha mistet 40.000 følgere – var en teknisk glipp

Ulrikke Falch ga ros til Instagram etter å ha mistet 40.000 følgere i en antatt utrensking av falske profiler fra tjenesten. Nå sier Instagram at det hele var en glipp.

Ulrikke Falch

Ulrikke Falch mistet 40.000 følgere.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Mange Instagram-brukere våknet i dag morges til et vesentlig lavere antall følgere enn de hadde da de la seg. Årsaken var ifølge avisen Daily Express at Instagram hadde slettet millioner av inaktive brukere og robotprofiler, eller «bots».

Mange av brukerne av bildedelingstjenesten reagerte negativt, men Ulrikke Falch, som mistet over 40.000 følgere onsdag, valgte å gi ros til Instagram.

– Jeg syns det er bra at Instagram har gjort et sånt tiltak som gjør at man i større grad har følgere som faktisk har lyst til å følge deg, sa Falch til NRK onsdag.

Men: Instagram har ifølge dem selv ikke gjort noen verdens ting.

Noen timer etter NRKs spørsmål om årsaken til fallet i antall følgere, svarer en talsperson fra Instagram på følgende vis:

– Vi er klar over et problem som endrer følgerantallet for noen brukere. Vi jobber med å fikse dette.

– For å få det i klartekst: Dette var ikke en bevisst opprydning fra deres side?

– Nei.

For ordens skyld: NRK har vært i kontakt med Falch etter opplysningene fra Instagram. Hun ønsker ikke å si mer enn det som allerede er sagt.

– Robotprofiler påvirker debatten

Postdoktor ved institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU, Melanie Magin, er en av NTNUs fremste eksperter på sosiale medier.

Da NRK intervjuet henne onsdag formiddag, var det fortsatt antatt å være en opprensking fra Instagram det var snakk om.

Margin beskriver falske profiler som et problem for gigantene på sosiale medier.

– Falske robotprofiler er antatt å påvirke den politiske debatten på sosiale medier, og ble jo beskyldt for å direkte ha påvirket presidentvalget i USA i 2016. Dette kan være grunnen til at de har bestemt seg for å ta en opprydning nå, sier hun.

Melanie Magin

NTNU-forsker Melanie Magin.

Foto: Richard Lemke

Flere kjennetegn på falske brukere

Forskeren sier at de fleste store gigantene på sosiale medier har egne folk og metoder for å identifisere falske og ikke-menneskelige brukere. Magin peker på flere kjennetegn ved falske profiler:

  • Falske brukere er raskere enn menneskelige brukere til å svare på, like og dele innlegg på sosiale medier, fordi de bruker automatiske prosesser som identifiserer relevante innlegg.
  • Falske brukere sikter ofte mot brukere med store følgerskarer, og prøver å få synlighet rundt egne innlegg ved å merke dem med navnene til populære brukere.
  • Falske profiler skjuler ofte sin geografiske posisjon, og har ofte lange, uvanlige brukernavn.

Vil kvitte seg med problemet

Magin forteller at det er en todelt årsak til hvorfor sosiale medier-giganter som Instagram og Facebook er ivrige etter å kvitte seg med falske brukere.

– Først og fremst vil de ikke miste ekte brukere, som kan føle seg plaget av de falske profilene. Årsak nummer to er at det er politisk press for å få bukt med problemet. Instagram er redd for å bli regulert av politikerne, og må da vise at de makter å ordne opp selv. Det tvinger dem til å gjøre slike tiltak, sier Magin.

Kulturstrøm

  • Paul McCartney med i musikal

    Når filmen «It's a wonderful life» skal gjøres om til musikal, skal artisten Paul McCartney (77) lage sangene, skriver The Guardian. Musikalen skal settes opp i 2020 og handler om en mann som vurderer å begå selvmord på julaften.

  • Manu Chao kommer til Oslo

    Manu Chao egentlig er ikke på turné, men dukker opp på Melafestivalen i Oslo 18. august – etter å ha satt publikumsrekord forrige gang han opptrådte. Det blir hans eneste norgeskonsert, ifølge festivalen som går av stabelen 16. til 18. august på Rådhusplassen.

    Manu Chao: "Me Llaman Calle" (med refreng fra "La Vida Es Una Tombola") - live i K15 Utøvere: Manuel Chao (gitarlele, vokal) Madjid Fahem (gitar, vokal) Santillan Juan Cruz (cajón, vokal) Lydtekniker: Erik Sandbraaten (NRK) Foto/redigering: Bill Roger Gystad (NRK)