Midt under en stor korpsfestival kom Forbruker-rapporten på besøk til turistkontoret på Røros. Den eneste ansatte på kontoret hadde en stri dag med telefoner og mange besøkende. Likevel hjalp hun oss med å finne en campinghytte tilrettelagt for funksjonshemmede.
Turistkontoret ligger i en trivelig gammel bygning, hvor det knirker litt i gulvene. De selger masse suvenirer – og prisene er ikke avskrekkende. Vi så blant annet Martnas-skjerf og pannebånd til 50 kroner – for begge.
Halvparten ubesvart
Men så vart det epostene, da. Røros svarte oss bare på to av fire eposter innen tre virkedager. De fleste andre turistkontorene svarte på tre eller alle fire.
De epostene vi derimot fikk svar på, var av rimelig grei kvalitet. Dermed er Røros bare nest dårligst på epost-kvalitet.
Reiselivssjef Ingjerd Thurmer beklager manglende epostsvar.
Får oversettelseshjelp
- Årsaken er at de to epostene ble sendt på spansk og fransk, og det er det ingen av oss som snakker her. Men dette er ikke godt nok, og nå har jeg inngått avtale med et byrå som skal hjelpe oss å oversette slike eposter.
Alle turistkontorene ble oppringt av en tysktalende person, som ønsket å bestille en hotell-weekend. Prisen vår tysktalende researcher fikk på Røros, var 785 kroner for en natt. Da vi ringte dagen etter, på norsk, var prisen 650 kroner.
Dyrt å være tysker på Røros, altså, men damen i telefonen snakket svært godt tysk.
Vi fikk svært god hjelp på våre to engelske telefoner, mens det var temmelig dårlig på spansk. Attraksjonene ble ramset opp raskt på engelsk, slik at vår meksikanskfødte, spansktalende researcher knapt greide å følge med. Vi fikk heller ikke vite at det går an å ta buss fra Oslo til Røros.
Kart uten navn
Vi ble også skuffet over bykartet som vi fikk på turistkontoret. Det inneholder mye reklame, men mangler nesten alle gatenavnene. Det er ikke lett å finne fram på et kart uten gatenavn!
Nettsidene til Røros er testens nest dårligste. De er kun på norsk og engelsk, har ikke web-kart, og vi fant heller ikke åpningstidene til kontoret.
- Vi ligger lysår tilbake på web. Men til høsten kommer det nye nettsider, sier reiselivssjef Ingjerd Thurmer.