Alt om
Alt om
Flere
Sommerens største rockefestivaler er stor butikk. En halv milliard kroner går med til øl, fest og rock.
Store ringvirkninger
Sommerens største rockefestivaler regner med å omsette for over 150 millioner kroner, mens beregninger av ringvirkningene for det lokale næringslivet beløper seg samlet til rundt 350 millioner kroner.
Agderforskning har regnet ut at det drypper 100 millioner kroner på næringslivet i ringvirkninger fra Quart-festivalen, mens den konkurrerende Hove-festivalen vil generere 70 millioner kroner ekstra for næringslivet i Arendal, skriver Finansavisen.
Innbringende krangel
Den samme rapporten fra Agderforskning sier også at den offentlige kranglingen mellom festivalene er gull verd.
– Hovefestivalen er nå kjent over store deler av Norge, og det allerede før den er arrangert, påpeker han overfor NA24 og minner om at mediadekningen rundt krigen mellom Quart og Hove allerede er intens.
- Ingen strategi
Hove-festivalsjef Toffen Gunnufsen avviser at det har vært planlagt noen krigsstrategi fra Hoves side.
– Det var Quart som først brukte ordet krig, at de skulle vinne krigen mot Hove. Dette er bare tull, sier han til NA24.
PR-sjef Jonas Trangerød for Øyafestivalen i Oslo slår fast at festivalpublikumet i Middelalderparken legger igjen 55 millioner kroner.
(NRK/NTB)