I morgen legger Trond Giske fram et nytt kulturbudsjett, etter å ha sittet to år i kulturministerstolen.
Giske skiller seg klart fra forgjengerne på flere måter, mener forskningsleder i Kulturrådet Ellen Aslaksen.
Giske rocker
Trond Giske besøkte mange av landets rockefestivaler i sommer, som en del av jakten på ny knutepunktfestival for rock. Giske ble til stadighet avbildet på konsert, både med og uten gummistøvler og Mira Craig på skuldrene.
Rockens posisjon i kulturpolitikken har vært minimal. Det er den fortsatt i kroner og øre, men Giske gir stor symbolsk støtte til rocken, mener Ellen Aslaksen.
- Jeg tror ikke det er tvil om at han blir stående som Rockeministeren gjennom de grepene han har gjort for rocken.
- Gjennom å reise fra sted til sted, fra rockefestival til rockefestival, så knytter han rocken veldig tydelig til seg selv som person, noe mediene hjelper ham godt med.
Aslaksen mener at Giskes handlemåte er svært forskjellig fra de tidligere kulturministrene.
- De lot seg ikke på samme måte knytte seg til enkelte grupperinger, og enkelt interesser på samme måte som Giske tydelig har gjort i sommer, sier hun.
Få reaksjoner
Kulturministerens tydelige profil i media har ikke fått særlig mye negativ respons, mener Aslaksen.
- Jeg ser ikke så mange reaksjoner på dette, og det synes jeg er interessant. Det blir jo fremstilt som at rocken mot alle odds har kommet til makta, og fra mitt ståsted så kan jeg ikke se at det har vært store diskusjoner og tomatkasting mot at rocken skal få kulturpolitisk støtte fra staten, sier hun.
Aslaksen mener Giske er ute etter et strukturgrep når han så tydelig viser hva han som person synes er viktig, og hvordan han utformer kulturministerrollen på.
- Han er til stede, han uttaler seg, og han knytter handlingene han foretar seg til ministerposisjonen.