Hopp til innhold

Vil bli husket som rockeministeren

Ingen andre har knyttet kulturministerposten så sterkt til egen person som Trond Giske, mener kulturforsker Ellen Aslaksen.

Trond Giske

Trond Giske åpnet den 20. utgaven av Notodden Bluesfestival med å gi festivalen knutepunktstatus og fast plass på statsbudsjettet.

Foto: Jørn Gjersøe / NRK

I morgen legger Trond Giske fram et nytt kulturbudsjett, etter å ha sittet to år i kulturministerstolen.

Giske skiller seg klart fra forgjengerne på flere måter, mener forskningsleder i Kulturrådet Ellen Aslaksen.

Giske rocker

Trond Giske besøkte mange av landets rockefestivaler i sommer, som en del av jakten på ny knutepunktfestival for rock. Giske ble til stadighet avbildet på konsert, både med og uten gummistøvler og Mira Craig på skuldrene.

Rockens posisjon i kulturpolitikken har vært minimal. Det er den fortsatt i kroner og øre, men Giske gir stor symbolsk støtte til rocken, mener Ellen Aslaksen.

Ellen Aslaksen

Kulturforsker Ellen Aslaksen

Foto: www.antropologi.info

- Jeg tror ikke det er tvil om at han blir stående som Rockeministeren gjennom de grepene han har gjort for rocken.

- Gjennom å reise fra sted til sted, fra rockefestival til rockefestival, så knytter han rocken veldig tydelig til seg selv som person, noe mediene hjelper ham godt med.

Aslaksen mener at Giskes handlemåte er svært forskjellig fra de tidligere kulturministrene.

- De lot seg ikke på samme måte knytte seg til enkelte grupperinger, og enkelt interesser på samme måte som Giske tydelig har gjort i sommer, sier hun.

Få reaksjoner

Kulturministerens tydelige profil i media har ikke fått særlig mye negativ respons, mener Aslaksen.

- Jeg ser ikke så mange reaksjoner på dette, og det synes jeg er interessant. Det blir jo fremstilt som at rocken mot alle odds har kommet til makta, og fra mitt ståsted så kan jeg ikke se at det har vært store diskusjoner og tomatkasting mot at rocken skal få kulturpolitisk støtte fra staten, sier hun.

Aslaksen mener Giske er ute etter et strukturgrep når han så tydelig viser hva han som person synes er viktig, og hvordan han utformer kulturministerrollen på.

- Han er til stede, han uttaler seg, og han knytter handlingene han foretar seg til ministerposisjonen.

Liten interesse

Teaterkritiker og kulturpolitisk kommentator, Idalou Larsen.

Foto: Marte Solbakken / NRK

Teaterkritiker og kulturpolitisk kommenator, Idalou Larsen, mener Giske har vært flink til å gi ut penger til de fleste i kulturlivet, og han alltid har klart å gjøre det med presse og medier tilstede.

- Da er det klart han ikke blir særlig kritisert. De som vil kritisere ham er de som ikke får noe, eller ikke får nok, sier Larsen.

Hun mener at ingen er interessert i å vurdere politikken til en kulturminister.

- Men så kan man si at mediene, pressen og kommentatorene kunne vært med overvåkne, men det tilskriver jeg den generelle mangelen på interesse for kulturpolitikk i media. 

Olemic Thommessen.

Høyres Olemic Thommessen

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Olemic Thommessen i Høyre, og medlem i kulturkomiteen på Stortinget, sier det er lite å kritisere Giske for siden det er bred kulturøkonomisk enighet på Stortinget. 

- Vi er inne i en pengestrøm, og vi må flytte diskusjonen fra det som handler om penger til andre spørsmål. Jeg synes det er interessant hva så mye statlig penger gjør med norsk kultur og norsk kulturpolitikk, sier Thommessen.

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP