Jonas Fjeld sto på Rockefeller på premieredagen 14. mars 1986. (Foto: promo)
Les også: Franz feirer Rockefeller
- Utrolig at vi har holdt på så lenge. Stikkordene for at vi har lykkes må vel bli hardt arbeid, kontinuitet, interesse for musikk og økonomisk forståelse, kommenterer daglig leder Roar Gulbrandsen.
Og utholdenhet også, kanskje? I hvert fall har Rockefeller utvidet bursdagsfesten fra bare den ene dagen til en kontinuerlig feiring fra midten av februar til slutten av april. Og med alt fra Richard Hawley og Thåstrøm i februar via Thomas Dybdahl, Cardigans, Vamp og Franz Ferdinand i mars til Madrugada, Ray Davies, Motorpsycho og Waterboys i april. Bare for å nevne noen få på programmet utover.
Mange målgrupper
Svenske Thåström er en av mange som feirer Rockefellers 20års-jubileum (Foto: Scanpix)
Roar Gulbrandsen (med fortid fra Club 7) har hatt ansvaret for booking på Rockefeller helt siden startskuddet med Jonas Fjeld Band og Lava på scenen premierekvelden i mars 1986.
I løpet av disse årene har han sett konkurrenter komme og gå. For blant frittstående konsertsteder av betydning er det ingen her i landet som kan konkurrere med Rockefeller på alder.
- En feil som ofte gjøres i bransjen er at man blir for snever. Et lokale som Rockefeller, med publikumskapasitet på 1400, må kunne tilfredstille ulike behov for å overleve. Vi kan ikke rendyrke én sjanger og målgruppe, men må satse på flere. Vi må ha flere bein å stå på, forklarer Gulbrandsen. Og viser til at Rockefeller foruten konserter også brukes til Bokbadet, filmvisninger, events og lukkede selskap.
Konsertsted, ikke klubb
Motorpsycho er et av mange norske band som har fylt Rockefeller. De spiller der igjen i april. (Foto: Heiko Junge/Scanpix)
Det er primært konsertene som trekker folk til Rockefeller, ikke selve stedet. For de fleste kommer til konsertstart og forsvinner straks siste konsertøl er tømt.
- I helgene er det litt mer klubbbpreg, men ellers stemmer nok det. Derfor legger vi vekt på at både artister og publikum skal ha det bra mens de er her, for å sikre at de kommer tilbake, kommenterer Gulbrandsen.
Ansvar for norsk rock?
Samtidig har Rockefeller-organisasjonen dykket enda dypere ned i det gamle badet, og startet den mindre klubben John Dee i kjelleren og en liten pub enda en etasje ned.
- Vi trengte noe som var mer velegnet til litt mindre artister. John Dee fungerer som et sted hvor vi både kan rekruttere nye artister og et nytt publikum, påpeker Gulbrandsen som nøler litt på spørsmålet om hva slags
Franz Ferdinand-medlemmene var bare smågutter den gang Rockefeller startet. I mars er bandet en av hovedattraksjonene. (Foto: NMEAwards.com)
ansvar Rockefeller har for norsk rock?
- Vanskelig å svare på, men norske artister har i hvert fall vært vår hovedsatsing. Og uten å ta æren for det, så er det gledelig å se at norsk musikk står sterkere enn noensinne. Også som konsertattraksjoner, svarer Roar.
Strengere krav
Han mener den største forskjellen mellom driften i 1986 og 2006 er kravene som stilles.
- De skjerpes hele veien, og publikum er blitt mye mer kresne, konstaterer Gulbrandsen som selvsagt også merket den nye røykeloven.
- Sommeren 2004 varte helt til oktober, med en markert nedgang i antall besøkende. Men så gikk det seg til, og nå opplever vi ikke røykeloven som noe problem i det hele tatt. Tvert imot er det deilig å slippe å skifte klær hver dag fordi de stinker gammel røyk!