I dag, 16. desember, er det National Ugly Sweater Day i USA, men over hele verden kan man se julegensere i butikkvinduene. Nå har til og med rockeband laget sine egne versjoner.
Handler om penger
Edward Aten, daglig leder for nettbutikken Merchbar, sier til NRK at han tror band og artister har det gøy når de setter sammen julegensere for fansen sin.
– Stygge julegensere gir dem en anledning til å ha det morsomt og ikke ta alt så høytidelig, sier Aten.
Egil Hegerberg i heavy metal-bandet Black Debbath sier derimot at julegenserne hovedsakelig er laget for å tjene penger.
– Rockeband er glad i å tjene penger. Hovedkapitalen er merkenavnet ditt, og man går målrettet og systematisk gjennom alle produkter i verden for å sette navnet sitt på det og tjene mer penger, sier han.
Hegerberg sier også at det kan være en erstatning for å gi musikkalbum i julegave.
– Ingen trenger egentlig noe særlig, men alle må kjøpe julegaver til hverandre. Man gir ikke album fordi all musikk er på nett, så da gir man julegenseren til favorittbandet i stedet.
– Kundene spør etter dem allerede i august
Nina Akesson i EMP Norge sier til NRK at bandjulegenserne er de absolutt mest populære produktene de selger i nettbutikken.
– Kundene spør etter dem allerede i august. Mange er opptatt av å vise hvilken musikk man hører på og være personlig, men samtidig kan ingen komme å si at de ikke «har pyntet seg til jul», sier Akesson.
- Les også: Whoopi Goldberg lager julegensere
Ingen norske bandjulegensere
Det er foreløpig ingen norske rockeband som har julegensere, og Hegerberg tviler på at Black Debbath eventuelt vil bli det første.
– Vi noterer det bak øret, så kanskje vi kommer med en julegenser om 7–8 år når alle andre har sluttet med det og det blir retro. Da kan vi dra på juleturne, gi ut dobbel juleplate og en julegenser, sier han.