At svenske Robyn er en stor stjerne, både i hjemlandet Sverige, her i Norge og internasjonalt, er det liten tvil om. Men det er ikke takket være noe stort plateselskap som gir henne støtte til å få den store oppmerksomheten hun får.
En kald skulder
Stjerna, som sist var å se i Norge under Nobelkonserten, er imidlertid ettertraktet og ønsket av de store selskapene. Men selv gir hun dem en kald skulder og fortsetter med å ha full kontroll på alt sjøl isteden.
- Les også: Piken med styringen
Robyn startet sin platekarriere allerede som sekstenåring og debuterte med albumet «Robyn is here» på plateselskapet RCA Records i 1996. Deretter ga hun ut platene «My Truth» (1999) Og «Don't Stop the Music» (2002), før hun bestemte seg for å avslutte platekontrakten.
- Les også:
Etter albumet «Robyn» i 2005 har pilen bare pekt en vei for hennes karriere og oppmerksomheten har ikke blitt noe mindre med platetriologien «Body Talk» Pt. 1, Pt. 2 og P3. 3 i 2010.
Topper for tredje gang
Nå topper hun ifølge Aftonbladet lista over de svenske artistene plateselskapene aller helst vil samarbeide med. Avisa har laget oversikten i ti år og Robyn har også to år tidligere toppet. Men selv vil hun ikke samarbeide med noe plateselskap.
- Jeg kan ikke se hvorfor hun skulle ville knytte seg til noe plateselskap, sier Peter Swartling til avisa. Han var en av de som i sin tid var med på å oppdage talentet Robyn.
Den tidligere plateselskapsmannen Swartling oppdaget Robyn etter et tips fra en arbeidskamerat tidlig på 90-tallet.
- Hun kom inn på mitt kontor og jeg hadde glemt at vi hadde en avtale med henne.
Ville bare synge
Robyn, som den gang var 12 år gammel, hadde ikke engang med seg en demo.
- Hun fortalte at hun bare ville stå der og synge. Jeg ble helt paff over hennes selvsikkerhet og da hun begynte å synge holdt jeg på å ramle av stolen, det var fantastisk, forteller Swartling til avisa.
Robyn startet Konichiwa Records og har senere inngått en internasjonal lisensavtale med Universal Music, som selger hennes musikk på vegne av henne.
- Jeg har alltid jobbet for at hun skal uttrykke sine egne tanker og ideer. Hun trivdes aldri med et plateselskap som skulle styre hva hun skulle gjøre, forteller Swartling.