Hopp til innhold

Rim Banna - Seasons of Violet

Rim Bannas andre soloplate med palestinske kjærlighetssanger lider under vokale svakheter og faller litt mellom to stoler.

Rim Banna
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

I hennes andre møte med norske musikere får vi hverken en palestinsk eller en norsk utgivelse, og derfor blir den anonym.

 

Solskinnshistorie

Historien om Rim Banna er egentlig en solskinnshistorie. Som palestinsk musiker i Israel har hun opplevd sensuren på kroppen. Ikke bare må hun vise frem tekstene sine til godkjenning før hun kan synge offentlig i Israel, hun har også vært offer for en palestinsk plateindustri uten ressurser og uten tilgang til radiospilling på israelsk radio.

Det var derfor et lykketreff for henne da hun ble invitert med på prosjektet "Vuggesanger fra ondskapens akse" for fire år siden. Her sang hun en palestinsk vuggesang på en plate som også hadde bidrag fra Nord-Korea, Iran og Irak. Ikke uventet blir nå platens amerikanske distributør boikottet av en stadig mer vettskremt amerikansk regjering. Men det er en annen historie.

- Vokale svakheter

Etter "Vuggesanger fra ondskapens akse" ble Rim Banna værende med norske musikere, og hun er nå altså ute med sin andre soloplate på Kirkelig kulturverksted.

Rim Banna - Sesons of Violet

"Seasons of Violet" inneholder imidlertid to problemer, Rim Bannas mangel på vokalkvaliteter, og et band som går i feil retning. Rim Bannas komposisjoner har kvaliteter, men hun selv har ikke stemmen som kreves for gi dem den inderlighet de trenger. Og det laget av norske jazzmusikere som akkompagnerer, virker som de ikke helt tør å utfordre hennes vokale svakhet. De har i stedet lagt seg forsiktig under, og antyder en redsel for å forstyrre det vare vesen Rim Banna fremstår som.

Verken - eller

"Seasons of Violet" blir presentert som en plate med palestinske kjærlighetssanger, men den er verken palestinsk eller norsk, verken arabisk musikk eller jazzballader, og kanskje det er det som er problemet.

For meg blir dette mer vuggesang enn kjærlighetssang. Selv ikke når akkompagnementet blir elektrisk og elektronisk våger det å gjøre mer enn alt for forsiktige antydninger.

Her mangler vilje, og egentlig er det bare åpningssporet som, i et enkelt popformat, fungerer.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober