Rett til topps med Mr. Postman

Den aller første nr. 1 hiten til femtiårsjubilanten Motown var det The Marvelettes som sto for.

The Marvelettes - Please Mr. Postman cover
Foto: Tamla Records

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hør radioinnslaget: Episode 25: Please Mr. Postman

Se ukas MUGG-jubileum:

Video nsps_upload_2009_8_26_17_10_11_3173.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

I år feierer plateselskapet Motown Records 50 år. Men MUGG-gutta Bård Ose og Finn Tokvam synes det er like verdt å feire at det er 48 år siden plateselskapet fikk sin aller første nr. 1 hit.

Alt om Mugg

Den historiske plateutgivelsen skjedde 28. August 1961.

En jentegruppe som kalte seg The Marvelettes hadde fått platekontrakt med Motown Records på en betingelse.

- At de stilte med en selvkomponert låt, forteller Bård Ose.

Men jentene sto litt fast.

- Dermed ringte et av medlemmene, Georgia Dobbins, en venn som kom med en stresskoffert full av ideer til nye låter, fortsetter Ose.

De fant en note som het Please Mr. Postman. Dette var en litt trist og ganske traurig blues-låt.

Bård Ose og Finn Tokvam

Bård Ose og Finn Tokvam i MUGG.

Foto: Sigurd Hamre

Men Dobbins visste råd. Hun hadde tilfeldigvis en munter melodi i hodet og spurte om hun ikke bare kunne få låne tittelen til låten. Dobbins planla nemlig å lage en helt ny tekst og melodi. Hun ville bruke tittelen til en sang om en jente som ventet på at postmannen skulle komme med kjærestebrev til henne.

Dermed vendte The Marvelettes tilbake til studio med den nye låten, nå var de klar for å spille.

Dette var den første av utgivelsene på Motown Records som gikk rett til topps på lista i USA, Please Mr. Postman startet med andre ord hele suksessen.

MUGG-quiz

Kulturstrøm

  • Derfor ble livet hans blues

    På søndag spilte noen av de beste av Norges bluesartister konsert i Royal Albert Hall i London. Norwegian Blues Adventure, het konserten, som blant annet samlet Vidar Busk, Knut Reiersrud og Bjørn Berge. Kapellmester for kvelden var Amund Maarud. Han forteller til Kulturstripa at han har spilt blues siden han gikk ut av barnehagen.

    Amund Maarud
  • – Både trist og forrykende

    – Å lese Torgrim Eggens Axel Jensen-biografi føles litt som å ramle ut på en tre dagers rangel. Man trenger noen timer for å bli edru, og for skjønne hva man har vært med på. Noe har vært ellevilt. Annet har bare vært tomt og trist, skriver NRKs litteraturkritiker Knut Hoem.