"Nattevakten" som blikkfang
I Kunstreisen fortsetter serien fra Amsterdam foran
. Det henger i den mest besøkte salen i hele Riksmuseet der det er omgitt av andre gruppeportretter av staselige menn i borgervernkompanier som tilhørte samme type, nemlig Clovenirs Doelen. Maleriene var alle en gang bestilt til samme sal i huset Clovenirkompaniene eide ved kanalen der Hotel Doelen ligger idag. Bildenes størrelse var derfor tilpasset dette rommet. Slik portrettene nå henger i "Nattevaktgalleriet" i enden av æresgalleriet, får Rembrandts bilde alles oppmerksomhet. Det fortjener det også. Og fordi det er omgitt av gruppeportrettene til Flink, Hals/Cobbe, van der Helst og Sandaert, gir oss en unik mulighet til å sammenligne Rembrandt med de andre.Det nye med Rembrandt
Hva er nytt og annerledes med Rembrandts maleri i forhold de andre gruppeportrettene? Dette er vårt hovedfokus når vi forteller historien om Riksmuseets største publikumsmagnet, Nattevakten. Bildets opprinnelige navn var "Kaptein Frans Banning Cocq og løytnant Willem van Ruytenburghs kompani gjør seg klare til å marsjere". Allerede dette antyder at Rembrandt beskriver en handling, en aksjon. Dessuten bruker han lyset på sin spesielle måte (claire obscure). Han belyser de viktigste personene i bildet, de andre er mørke. Altså helt forskjellige fra de andre portrettene der personene er mer og mindre likeverdige både med hensyn til belysning og plassering i bildet.
"Nattevaktens" historie
Vi forteller også historien rundt bildet og ser nøye på Gerrit Lundens kopi av det. Hans lille maleri (66 x 85 cm) ble malt rundt 1655 og henger idag til høyre for Rembrandts mesterverk (nå 379 x 453 cm). Kopien er svært viktig fordi den dokumenterer Nattevakten slik bildet opprinnelig var før det ble beskåret for å få plass i en sal i Rådhuset i Amsterdam (nå det kongelige slott). Flyttingen skjedde i 1715.