NRK Meny
Normal

Rema 1000 tar selvkritikk

Mye negativ omtale har skadet Rema 1000, innrømmer matvarekjeden. Likevel har svært mange nordmenn lastet ned den nye appen til mobilen sin.

Mette Fossum

MEDIESTORM: Mette Fossum, direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema 1000 sier de siste dagene har vært krevende

Foto: Lars Os / NRK

– 550.000 ganger er appen lastet ned, og det er vi veldig fornøyd med, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum.

Men hun skulle gjerne vært foruten alle de negative medieoppslagene om matvarekjedens omstridte strategi.

– Omdømmemessig akkurat nå, vil jeg si at vi har en krevende situasjon, innrømmer Fossum.

Kjeden ville fjerne kjente merkevarer som Mack, Lerum og Hansa fra hyllene. Det opprørte mange, og Rema har måttet gå tilbake på mye av det.

Sak om at rema 1000 droppar syltetøy frå lerum når dei får seg bestevenner.

STERKE FØLELSER: Kundene blir sinte når kjente og lokale merker forsvinner fra hyllene

Trond Blindheim

APPEN Æ: Rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim mener at Remas nye app var en tabbe.

Foto: www.mh.no

– Det er klart at når man blir teppebombet med negativ omtale, så rammer det omdømmet. Ikke all PR er god PR, sier rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim.

– Ripe i lakken

Nils Petter Nordskar i Nordskar Kommunikasjon er enig i at Rema 1000 har lidd omdømmetap. – De har nok fått en ripe i lakken, sier han.

Men høyskolelektor Nina Ronæs fra Institutt for markedsføring på BI, er ikke helt enig. Hun tror Rema 1000 har styrket merkevaren.

– Den siste tiden har det vært mye oppmerksomhet. Hvis jeg blir bedt om å tenke på en matvarekjede eller butikk i disse dager, ville Rema være det første jeg tenkte på, sier hun.

– Æ var en tabbe

Trond Blindheim mener at strategien har vært for dårlig, og at det var en tabbe å lansere det han kaller en komplisert app.

– Det var en tabbe å lansere Æ-appen, og REMA 1000 burde holdt seg til deres allerede godt etablerte konsept om at «det enkleste er det beste». En rabattsystem gjennom en app er slett ikke enkelt – det er avansert og for de teknisk skolerte. Det fins mange, særlig eldre, som ikke er interessert i å bruke slike apper. Dette tror jeg matvarekjeden kommer til å tape omdømme på, sier Blindheim.

Appen har vært lastet ned 550.000 ganger, men Blindheim tror ikke nødvendigvis at dette betyr at de kommer til å bruke den.

Det tror Rema 1000 at folk kommer til å gjøre, og Mette Fossum, direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema 1000 mener appen er en kjempesuksess.

Og hun understreker at omdømmet er viktig for matvarekjeden:

– Vi vil at kundene skal like å gå i butikkene i sine nærområder. Så omdømmet er viktig for oss, sier Fossum.

LES OGSÅ: